Kweekopvolging Dynastes hercules hercules

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Kweekopvolging Dynastes hercules hercules

Bericht door Bahamut »

Deze kweekopvolging betreft de ondersoort Dynastes hercules hercules. Uit een gemengde kweek (gemengde ouders: man afkomstig van Dominica; vrouw van Guadeloupe) heb ik ondertussen larven van generatie F2. Deze zijn L3 sinds midden september (L1 uitgekomen rond midden juli).

Deze larven worden gevoerd volgens de caresheet die ik ook op het forum gepost heb. Ze groeien erg goed en zitten nu reeds aan de 90 - 100 g voor de mannelijke L3’s (2 uitschieters van 98 g.) en 50 – 70 g voor de vrouwelijke L3’s (1 uitschietster van 71 g.). Ik hoop de 100 g bij de mannen voorbij te gaan en zelfs aan 110 – 120 g te geraken.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is één van de 2 uitschieters bij de mannen (de weegschaal fluctueerde tussen 98 en 101 g):

Afbeelding
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Bericht door Poohke »

Erg indrukwekkende gewichten, proficiat! Das wat anders dan de prutskes die ik bovenhaal bij mijn Herculeslarven... :P
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:shock: Niet normaal meer ! Zone grote larve jonguh !
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Tom, even een vraag: waarom neem je dieren van verschillende locaties, Dominica en Guadeloupe in dit geval? Is het een experiment of heeft het een andere reden? Mij persoonlijk heeft het geen voorkeur om dieren van verschillende locaties, die elkaar in de natuur nooit kunnen bereiken, in gevangenschap te laten kruisen. Ik ben benieuwd naar jouw reden(en).

Groeten,

Pim
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Pim,

De hoofdreden hier om 2 kevers uit 2 verschillende locatie te kiezen was omdat ik zeker wou zijn van vers bloed. Dynastes hercules hercules komt namelijk zowel voor op het eiland Guadeloupe als Dominica (2 buureilanden in de Caraïben) en het is beschreven als 1 en dezelfde soort. Hoogstwaarschijnlijk bestaat er dus een zekere historische divergentie van de ondersoort naar deze 2 eilanden toe, maar daarnaast heb je zeker en vast accidentele overzettingen. Zowiezo is het 1 en dezelfde soort.
Bijreden was omdat er ook geen ander alternatief was toen ik op zoek was naar een mannetje voor mijn vrouw (en dat was aldus 1 uit Dominica). Wat betreft deze lijn kan je het nu geen kruising noemen, en zeker niet hybride, omdat het simpelweg 1 soort betreft; het bloed is alleen ZEKER goed!

@ Poohke en HansjeP: Bedankt voor de comments! ;) Poohke, de jouwe zullen ook wel binnenkort goed uitkomen!
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Hoi Bahamut,

Gefeliciteerd met je kweekresultaat.

Wat gaf je de larven te eten ?

Via je caresheet zie ik dat je heel fijn gemalen substraat hebt aangemaakt.
Hoe doe je dat precies ? Met mijn hakselaar bekom ik nooit zo'n fijn materiaal.

mvg,
Titus
An inordinate fondness of beetles.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Patrick,

Bedankt!
Ik voer ze gewoon gemalen witrot hout (eik/beuk) samen met loofhumus van dezelfde boomsoorten. De zgn. "houtlaag" is steeds lager gelegen dan de humuslaag (hoewel ik de humus er gewoonlijk lichtjes doormeng).

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

schitterende resultaten

offtopic:
hanje pansje kijk jij new kids ofzo. lijkt een beetje op: ''grote vuurbal, jonguh''
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Pffffffffffffffffff is echt weer klasse hoor Tom!!!
Ben ernstig onder de indruk!
Een groots compliment en uiteraard weer een topic om te volgen :lol:

Ook erg leuk te lezen over de 2 "verschillende" die dus niet verschillend blijken te zijn, gaaf! 8-)
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Jep, je snapt hem helemaal ! Ha ha dat kijkt zo lekker weg... Tja volwassen zijn en stiekem een beetje heimwee hebben naar de pupertijd... Geen verantwoording en lang leve de lol !
Plaats reactie