Startkweek: Dynastes hercules lichyi

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Bericht door Poohke »

Ik ben benieuwd naar jouw resultaten want zowel Tom als ik hebben die hondenbrokken ooit uitgeprobeerd op zowel D. h. hercules als D. h. lichyi en de gewichten gingen nooit boven de 60 g (er moet iets non-groeibevorderend in gezeten hebben).
Daarentegen, bij onze nieuwe generatie larven, leunen de gewichten bij de mannetjes aan tegen de 100-110 g, en dit zónder enige toevoeging van brokken.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Mja, heb ook getwijfeld om ze er bij te doen, ik zie wel deze week of ze er van hebben gegeten, is dit niet het geval, dan haal ik ze er uit en hou ik ze gewoon op substraat...

Grtz
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat Linde zegt klopt inderdaad.

Ik heb dit ook zelf geprobeerd destijds omdat ik dacht dat dit de enige manier was om grotere kevers te bekomen (ook Friskies hondenbrokken), maar het bleek dat ze bleven hangen op 50-60 g. en vervolgens verpopten tot kleine individuen.

In ieder geval, uit die ouders hebben we nu opnieuw D. h. lichyi larven en deze groeien veel beter op hout/humus substraat (ze zitten nu reeds tegen de 80 g. en zijn L3 sinds midden november).

Je kan eventueel bij jouw volgende kweek enkele larven testen op hondenbrokken, enkele larven op kattenbrokken (schijnt ook te werken, beter dan hondenbrokken zelfs want deze bevatten meer eiwitten) en de rest op gewoon substraat.

Hou ons zeker op de hoogte van de resultaten, want misschien heb jij meer succes!

Mvg,
Tom
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Wel, Tom, ik denk niet dat die van mij zo zwaar zullen worden, ze zijn namelijk van rond dezelfde periode L3 als die van jou, en zitten nog maar tussen de 40-50 g. Nu, ik zal al erg blij zijn als ik kevers eruit krijg, en dan kunnen we met de eventuele nakweek eens goed experimenteren ;)

Het ziet er voorlopig trouwens niet naar uit dat ze van de brokken eten. Heb je al ooit eens geprobeerd gemalen zijderupspoppen door het substraat te mengen? Heb gelezen dat dat ook vaak gedaan wordt...

Grtz
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De gemalen zijderupscocons worden inderdaad gewoonlijk bij de Japanners aangewend als additief (vooral bij Cetonidae denk ik), maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Ga jij dit ook proberen?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

ik heb ook wel eens gehoord van steurvoer.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Klopt, of koikarperkorrels blijken ook goed!
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Bahamut schreef:De gemalen zijderupscocons worden inderdaad gewoonlijk bij de Japanners aangewend als additief (vooral bij Cetonidae denk ik), maar ik heb het zelf nooit geprobeerd. Ga jij dit ook proberen?
Wel, ik heb deze week eens gewoeld bij mijn Eudicella's en een larve gevonden (slechts klein stukje bekeken, zullen er dus wel meer zijn ;) ) Ik ben van plan van het daar eerst eens op uit te proberen als ze wat groter zijn...
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Vandaag mijn DHL larven nog eens gewogen, voor het eerst wat meer "normale" gewichtstoename, waar in het begin dat ik ze had de toename bijna verwaarloosbaar was. Mijn mannen wegen 63 en 61g. De vrouwtjes 55g en 52g. Een derde vrouwtje is kleiner en weegt 45g...

Grtz
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

1 maand geleden begon de mannelijke larve die ik apart had, aan de bouw van de popkamer. (ook mijn andere larven deden dat allemaal, substraat was ongelofelijk omgewoeld tot zelfs bijna aan de bodem, alleen is de popkamer bij de andere niet tegen de wand gemaakt, waardoor ik het niet kan volgen). Dit weekend is die dus mooi verpopt en heeft hij een mooie heldere bruine kleur. Nog eeeeeeeeeeeeven geduld dus :lol:
Plaats reactie