Startkweek: Dynastes hercules lichyi

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Startkweek: Dynastes hercules lichyi

Bericht door phasmwave »

Vandaag even mijn 5 L3 larven gewogen en foto genomen. De eerste is een vrouw, de tweede een man, bij de laatste 3 zit ook nog een man, maar is me niet geheel duidelijk welke van de 3. Die laatste 3 hou ik samen, omdat me verteld is dat het beter is voor kweekdoeleinden. De man zou namelijk sneller verpoppen, als er verpoppende vrouwtjes bij zitten, weet dus niet of dit klopt, we zullen (hopelijk) wel zien. De eerste 2 zitten apart.

Vrouw

Afbeelding


Man

Afbeelding


Trio:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Grtz
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

mooi hoor :shock:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Klopt Dries!

Verpoppende vrouwtjes geven feromonen in het substraat af; de man kan dit signaal waarnemen en gaat gewoonlijk ook verpoppen.
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Bahamut schreef:Klopt Dries!

Verpoppende vrouwtjes geven feromonen in het substraat af; de man kan dit signaal waarnemen en gaat gewoonlijk ook verpoppen.
Daar zou ik wel eens meer van willen weten? Heb je een artikel / wetenschappelijk blad :?:
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Niks? :(
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Henri2508 schreef:Niks? :(
Hey sorry heb even niet van mij laten horen. Het staat namelijk geschreven in het boek "For the love of stag and rhinoceros beetles 2", hoewel een collegakweker mij dit ook reeds had vermeld. Vrouwelijke larven blijken bij de "wandering" fase feromonen af te scheiden in het substraat die worden opgevangen door de nabij gelegen mannelijke larven. Het is wel zo dat de mannelijke larven hierbij niet altijd (vrijwel nooit) hun maximum gewicht en grootte zullen halen maar het is wel anderzijds ideaal voor de kweek.
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Dus als je ze samen zet is de kans groot op nakweek, zet je ze apart. Dan halen de mannen meestal een max. gewicht ;)
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Henri2508 schreef:Dus als je ze samen zet is de kans groot op nakweek, zet je ze apart. Dan halen de mannen meestal een max. gewicht ;)
als ik het goed lees, inderdaad
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Hey Henri,

Om die reden heb ik een trio (2vrouw en 1 man) samen zitten, en dan nog een man en een vrouw apart. Eens zien of die 2de man dan ook groter uitvalt ;)

Grtz
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Houdt ons eens op de hoogte ;)
Plaats reactie