Startkweek: Dynastes hercules lichyi

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Henri2508 schreef:Houdt ons eens op de hoogte ;)
Daarvoor is dit topic :D
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Oeps :lol:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Henri2508 schreef:Dus als je ze samen zet is de kans groot op nakweek, zet je ze apart. Dan halen de mannen meestal een max. gewicht ;)
Meestal is hier wel een overstatement hoor ;) Het is heel moeilijk larven een maximaal gewicht te laten bereiken. Daarbij spelen voeding (hout + substraat), temperatuur, ruimte, vochtigheid, enz. een heel belangrijke rol.
Ik bedoelde eigenlijk dat de mannelijke larven apart gewoon zullen doorgroeien tot ze bereid zijn om te gaan verpoppen (het kan wel zijn dat sommigen een zeer degelijk gewicht en grootte halen, maar dit is niet altijd het geval).
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Ja, ok. Dat moet natuurlijk niet vergeten worden ;)
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Anderhalve maand later nog eens een weging, ze zijn allemaal bijgekomen, echter niet zoveel (zie eerste foto's). Is dit een gebruikelijke toename (2-3 g elk), of zouden ze veel sneller zwaarder moeten worden? Ze vallen in ieder geval niet af ;)

Vrouw:

Afbeelding

Man:

Afbeelding

Trio, geslacht nog te bepalen (gekocht als 2 female, 1 male)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ziet er goed uit.

Hoe hou je de larven (in welke afmetingen van bakken + inhoud + hoogte substraat)?

Mvg,
Tom
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Hey Tom,

De laatste 3 zitten samen in een 20l Samla bak, en de eerste 2 zitten elk apart in een 10l bak. Alle bakken zijn voor 4/5 gevuld met substraat ( 70% hout, 30% humus). Heb ze wel niet bijgevoerd met brokken, vandaag heb ik echter weer in elke bak onderaan een brokje gelegd, zodanig dat ik goed in de gaten kan houden dat het niet gaat schimmelen...

Grtz
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij is schimmel niet in alle omstandigheden slecht...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

phasmwave schreef:Hey Tom,

De laatste 3 zitten samen in een 20l Samla bak, en de eerste 2 zitten elk apart in een 10l bak. Alle bakken zijn voor 4/5 gevuld met substraat ( 70% hout, 30% humus). Heb ze wel niet bijgevoerd met brokken, vandaag heb ik echter weer in elke bak onderaan een brokje gelegd, zodanig dat ik goed in de gaten kan houden dat het niet gaat schimmelen...

Grtz
Ziet er goed uit. Ik geef echter nooit brokken (heb je kattenbrokken gebruikt?) bij Dynastes hercules spp.. Het kan dus interessant zijn!
Heeft Mark jou de generatie van jouw lichyi larven doorgegeven?
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Ja, deze komen van Mark ;)

De brokken zijn een soort Friskies hondenbrokken, die Pierre mij heeft aangeraden omdat hij er erg goede ervaringen mee had. Even uitproberen ;) . Als ik merk dat het te snel een zootje wordt, en ik mijten in het substraat krijg, haal ik ze er weer uit, en moeten ze het maar met het substraat doen...

Grtz
Plaats reactie