Startkweek: Dynastes hercules lichyi

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik heb van een Japnner de tip gekregen om frettenvoer te gebruiken. Ik heb dit een tijdje gedaan, maar zie geen spectacularie verbetering ten opzichte van substraat zonder toevoegingen. Frettenvoer heeft als voordeel dat er geen conserveringsmiddelen en andere onnatuurklijkheden aan worden toegevoegd (zo is me verteld), omdat fretten hier te gevoelig voor zouden zijn. Wel is het aandeel eiwitten en vetten enorm hoog. Klonk mij goed, maar het resultaat is er niet erg naar.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik zou uiteindelijk voor Dynastidae larven helemaal geen additieven meer gebruiken.
Ze hebben blijkbaar genoeg aan natuurlijk houtsubstraat.

Daarentegen, voor Cetonidae larven zijn deze additieven wel goed werkzaam. Ik zie een duidelijk verschil in gewicht en grootte bij de larven van deze familie waarbij we droge kattenbrokjes gebruiken.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Ik ben er ook mee gestopt, zowel bij Dynastidae als bij Cetonidae. Bij de eerste omdat het meeste bleef liggen, bij de 2de omdat er te veel mijt op afkwam, met sterfte van larve-pop of zelfs kever in de cocon. Al doe je me nu weer twijfelen, Tom, er zijn namelijk een deel van mijn Mecynorhina torquata torquata larven aan de cocon bezig, had er 3 al gevonden en 4 larven zagen 2 weken geleden knalgeel. Misschien nakweek daarvan eens testen...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat ik doe bij Cetonidae larven is het volgende: ik geef ze additieven zolang de verpoppingsfase niet in aantocht is.
Zolang de larven L1, L2, vroege L3 of nog niet knalgele L3 zijn, blijf ik een hoeveelheid brokjes (alsook stukken banaan of appel) aan het substraat toevoegen. Vanaf het ogenblik dat de larven een gelige kleur beginnen te krijgen, stop ik met additieven toe te voegen en voeg ik gewoon vers substraat (ook een beetje hout) toe. Gevolg: de hoeveelheid mijten daalt en zal zelfs verdwijnen (voornamelijk dankzij de natuurlijk aanwezige populatie zeer beweeglijke roofmijten). Hou er rekening mee dat bij Mecynorrhina torquata ssp. en M. ugandensis larven het substraat niet te vochtig mag zijn bij de verpopping.

We hebben nu een aantal M. ugandensis poppen, maar die worden steeds tijdig uit de larvenbak gehaald om wat op te drogen (in een apart bakje met een klein laagje droger substraat + keukenrolpapier om de overtollige waterdamp te absorberen).
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Haha, dat doe ik ook nu: alle cocons bovenop een laag substraat uit de bak leggen en 1 nacht het deksel open laten, daarna de cocons half ingraven en deksel toe, vrij droog substraat dus. Alleen dat keukenpapier heb ik niet gebruikt ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het keukenpapier helpt om het overtollige vocht weg te krijgen; dit is vooral nodig bij het uitkomen van de pop, maar ook gedurende de ganse popfase (ik vervang het om de week).

Ik had dit bij de vorige kweek M. ugandensis niet gebruikt (ook geen nachtje op het droge) en hierbij had ik 2/3 uitval in de pop (zwarte poppen, mijtexplosie vlak vóór uitkomen, dekschilden volledig misvormd).
Bij de M. torquata torquata heb ik het echter wel gebruikt: 100% succes. Echter, ik wil dit bevestigen door het ook op de M. ugandensis uit te proberen.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Begint nu wel wat lang te duren, al sinds half januari verpopt, nog steeds geen kevers te zien, al ziet de pop die ik kan zien onderaan de bak er mooi bruin en levendig uit. Man wat heb ik een geduld ;)

Overigens heb ik nu ook L3 larven van de Dynastes hercules occidentalis ondersoort. Ik hoop die een pak zwaarder te krijgen dan mijn lichyi larven. Ik heb ze sinds mei 2011, vers uit het eitje. Heb nu larven van 61g (man vermoedelijk) en vermoedelijk 2 vrouwen van 41g en 39g. Ze zijn een stuk sneller gegroeid dan mijn DHL larven. Hoop dat ik ze nog een stuk zwaarder krijg ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Dries,

Normaal gezien kan het niet lang meer duren. Het totale popstadium duurt een dikke 2 maanden, maar het feitelijke "in pop" zijn zou slechts iets meer dan één maand duren. Vergeet niet dat, eens jouw kevers uit de pop gekropen zijn, ze nog een rustperiode zullen houden van ongeveer 1 maand in hun popkamer. Je mag ze echter enkele dagen nadat je gemerkt hebt dat ze uit hun pop gekropen zijn voorzichtig bovenhalen om te kijken of ze goed gevormd zijn.

D. h. occidentalis is over het algemeen gemakkelijker dan D. h. lichyi want deze kunnen temperaturen aan van 20 tot 26°C (hun optimum zit bij 22-23°C) terwijl D. h. lichyi niet degelijk groeit bij een constante 25°C of meer (deze hebben liever 19 - 23°C). Nog een pluspunt is dat je ze uit het eitje hebt, wat meteen kan leiden tot grote kevers mits goede verzorging. Vaak zijn de groottes van de uitgekomen volwassen kevers uit de eerste aangekochte serie larven kleiner, omdat de larven zich steeds een tijdje moeten aanpassen wanneer ze in jouw eigen substraat terecht komen (wat kan leiden tot gewichtsverlies). Het is daarom steeds aangewezen om zo jong mogelijke L1-L2 larven aan te schaffen (of zelfs volwassen kevers).

Mvg,
Tom
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Ik maakte me die bedenking ook al in verband met L3 larven aanschaffen. Thanx voor de toelichting ;)
Plaats reactie