Startkweek: Mecynorrhina torquata ugandensis

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Spannend hoor!
Duidelijk dus nog niet eenvoudig het laatste stadium,
ben erg benieuwd of het deze keer wel zal lukken.
In elk geval zijn de omstandigheden anders,
ik blijf dit topic wederom volgen :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoe bemerken jullie mijten? Wij hebben nu ook 3 cocons maar op zowel mijn l3 als op de cocons zie ik geen mijten lopen. Ik was dan ook niet van plan om ze open te maken...
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Peter schreef:Hoe bemerken jullie mijten? Wij hebben nu ook 3 cocons maar op zowel mijn l3 als op de cocons zie ik geen mijten lopen. Ik was dan ook niet van plan om ze open te maken...
In de cocons dmv een klein gaatje. In het substraat zo goed als niets te merken... Op de larven zelf ook nooit een mijt gezien...
reej.
Ei
Berichten: 15
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 21:15

Bericht door reej. »

hoi,
Hoe ik de poppen behandel.
Als ik bij controle een pop in de grond constateer graaf ik er rondom de losse grond weg tot de cocon geheel vrij in een bedje grond ligt. Ik verplaats de cocon niet omdat ik niet weet of er een larf of inmideels pop in zit , de larven zijn erg verstorings gevoelig. Als de grond erg vochtig is laat ik de deksel op een kiertje voor meer droging.Na een week of wat langer maak ik aan beide uiteinden van de cocon een centimeter rond gaatje voor droging van de eventuele ongedierte en even kijken natuurlijk of het een grote gaat worden.
Een luizen invasie duidt bij mij altijd op te veel voeren (zieke/ zwakke larf, mannetje of vrouwtje, ontwikkelings fase en behoefte).
Deze manier geeft bij mij geen verkeerde verpoppingen meer, daar heb ik er genoeg van gehad!
groeten
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Indien het dichte coconnen zijn haal ik ze uit de kweekbak en zet ik ze in een aparte bak met een laagje (gemagnetronde) humus en leg bijna de hele cocon onder. Alleen een stukje bovenkant laat ik zonder humus om te kunnen ademen. De bak sluit ik, dit is een hoge samla met aan weers zijde 3 gaten verluchting erin. Af en toe controleer ik het substraat maar dat blijft eigenlijk altijd constant. Zo kan ik meerdere coconnen bij elkaar leggen. Bij Pachnoda en Eudicellas doe ik hetzelfde alleen dan bedek ik de gehele cocon en leg op de bovenste substraatlaag de volgende coconnen... Zo krijg je dus meerdere verdiepingen met coconnen. Dit omdat ik van deze soorten vaak belachlijk veel coconnen heb en ze zonder moeite prima uitkomen op deze manier.
Open coconnen gaan op een bedje humus met de open kant naar beneden.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Niet zonder enige trots kan ik melden dat de eerste kever (die uit de volledig open cocon) mooi is uitgekomen. Nu wachten op de andere 3 die het hopelijk even goed doen ;)

Net uitgekomen

Afbeelding

Afbeelding

Enkele uren later:

Afbeelding
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Proficiat Dries! Ook voor de vlinders! ;)
Dit toont aan dat de kever zelfs met slechts een halve cocon ook mooi kan uitkomen! Zeer interessant.
Indien je de volgende 3 ook goed ziet uitkomen, laat het dan zeker weten.
Deze kever heeft reeds een mooie kleur (iets van een olijfgroen-rood?).
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

het is nu al een schoonheid !
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

schitterend ;)
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Bahamut schreef:Proficiat Dries! Ook voor de vlinders! ;)
Dit toont aan dat de kever zelfs met slechts een halve cocon ook mooi kan uitkomen! Zeer interessant.
Indien je de volgende 3 ook goed ziet uitkomen, laat het dan zeker weten.
Deze kever heeft reeds een mooie kleur (iets van een olijfgroen-rood?).
Merci!

De andere 3 hebben slechts een klein gaatje, die zijn voor de rest intact, Tom. Ik heb ze wat droger dan deze die pas is uitgekomen. Van die had ik de helft van de cocon verwijderd om van mijten en aaltjes af te geraken (wat is gelukt). Ik zou het zeker niet aanraden als je ziet dat in de cocons niet te veel mijten zitten (vandaar die kleine gaatjes die jij ook maakt, goed ter controle ;) )

Kleur is inderdaad al aan het komen, dekschilden al mooi oranje, en het groen rond de kop begint er ook door te komen. Het is trouwens een vrouwtje...

Grtz
Plaats reactie