Startkweek: Mecynorrhina torquata ugandensis

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Gisteren de cocon van de eerste larve open gemaakt, omdat ik door het piepgaatje wat wormpjes en mijten zag. Ik hoop dat door hem open te maken de luchtvochtigheid wat droger wordt, zodat het ongedierte niet te kwalijke gevolgen heeft voor de pop. Ze meet trouwens ca 5,5 cm ;) .

Heb ik hier goed aan gedaan?

Grtz

Afbeelding
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

Erg mooi om te zien!!

Het is enigszins dubbel (dacht ik).
Aan de ene kant kan je idd zorgen dat er geen beesten op of in komen omdat je het in de gaten kan houden,
maar mijn kweek is op die manier om zeep gegaan :?
Je eigen gras is groener dan je denkt
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Bericht door Poohke »

Ik heb ook veel last van mijten bij mn ugandensis-poppen, alsook van een te hoge luchtvochtigheid. We hebben daarom de coccons wat 'opengebroken' zodat er een kleine opening ontstaat (+/- 1.5 cm diameter, dus belange niet zo groot als bij jou) waardoor de luchtvochtigheid relatief laag is en de mijten het (hopelijk) laten afweten. Ook liggen de poppen op droog substraat in een gesloten bak met 2 luchtgaatjes. Voorlopig is het afwachten.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Heb het gelezen, Petra, balen :cry:

Daarom liggen de cocons ook op vochtige oase, die toch voor wat vocht moeten zorgen. Bovendien leeft ze nog met zekerheid omdat ze zich terwijl ik wat wormen en mijten (heel erg voorzichtig) met een penseel verwijderde, helemaal heeft gedraaid... Ik heb ook tijdelijk het bakje open gelaten, zodat het overtollige vocht van binnen de cocon kan verdampen... De pop ziet er voor zoverre ik kan zien niet misvormd uit.

Grtz
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Poohke schreef:We hebben daarom de coccons wat 'opengebroken' zodat er een kleine opening ontstaat (+/- 1.5 cm diameter, dus belange niet zo groot als bij jou)
Hoi Linde, bedankt voor je reactie. Bij mij was dat gaatje ook maar 1 cm diameter hoor, alleen zag ik toen mijten en aaltjes (dus het piepgaatje heeft wel ergens toe gediend ;) ) en dan pas heb ik de cocon volledig opengemaakt, zodat mijten hopelijk vertrekken ;)

Hoop voor jullie dat de poppen ook herstellen van de invasie ;)

Grtz
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Bericht door Poohke »

Ja hoop het ook! We hadden oorspronkelijk 30 larven (blauwe variant dan nog wel!) waarvan er nu al zo'n 15 gestorven zijn in de pop :( Er is er nog maar 1 goed uitgekomen.

We hadden verder ook de indruk dat de mijten hun eitjes ook voornamelijk afzetten op het velletje dat los komt te zitten bij de verpopping (dus L3 --> pop). Dus mss is het geen slecht idee om dat velletje uit de pop te verwijderen om zo het aantal mijten te reduceren (?).
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Poohke schreef:We hadden verder ook de indruk dat de mijten hun eitjes ook voornamelijk afzetten op het velletje dat los komt te zitten bij de verpopping (dus L3 --> pop). Dus mss is het geen slecht idee om dat velletje uit de pop te verwijderen om zo het aantal mijten te reduceren (?).
Goeie tip, thanx! Zal straks eens kijken zie ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wat Poohke zegt klopt volledig. Het enige is natuurlijk dat je zo voorzichtig mogelijk moet zijn bij het verwijderen van dat velletje omdat de pop er natuurlijk vóór ligt en gemakkelijk beweegt bij lichte verstoring. Poohke heeft inderdaad haar poppen op ietwat droger substraat zitten nu (er zijn er trouwens 2 die vrij binnenkort zouden moeten uitkomen), en het gaatje wordt ook nog eens grotendeels afgedekt door een droog blaadje (gedroogde beukenblaadjes zijn perfect) om de stress van het licht te minimalizeren.
We hebben nu toch reeds 3 pogingen ondernomen om de poppen droger te zetten (gaatje in de pop, gaatje iets groter maken, poppen in een nieuwe bak met nieuw en ietwat droger substraat plaatsen, 1 enkele keer geslaagd huidje verwijderen), want ze bleven maar door de mijtendruk sterven (oftewel misvormd uit, oftewel vlak vóór uitkomst sterven). We hopen alleszins dat dit nu verandert.
Misschien is het ook een goede stap naarmate de L3 larven dichter bij hun verpopping komen de toevoeging van kattenbrokjes stop te zetten en zo het aantal mijten in het substraat aanzienlijk te verminderen.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Tja, het zijn rotdingen die mijten.
Bij mij zaten er geen brokken of fruit meer in het substraat, en dat substraat was bovendien ook niet nat te noemen... En toch :evil: .

Het huidje heb ik er erg makkelijk met een dun ijzerdraadje kunnen uitpulken. Bij mijn andere cocon ligt er net als bij jullie een blaadje op ;) De 2 recentste zitten nog in het substraat en daar zullen ze nog even blijven... Hopen op een deftige uitkomst nu...

Grtz
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

mooi hoor, jammer van de mijten
Plaats reactie