geen eieren

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

geen eieren

Bericht door mark van de Hoef »

hoi forum leden,

Ik heb een probleem waar ik wel eens van gehoord had maar helaas nu zelf me te maken heb gekregen.
Mijn kevers leggen geen eieren. Ik heb al ontlasting van andere kevers en larve er bij gedaan en ze ook verplaats naar het licht.
Ook nogmaals gesext het zijn echt mannen en vrouwen.
ik ben benieuwt wie kan mij goede tips hierover geven?

groetjes Mark
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

dit probleem heb ik ook een keer gehad. inderdaad heel lastig.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

over welke soort gaat het en heb je wel paringen gezien?
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

Harald,
Het gaat over Pachnoda ephippiata uganda en kenya. De uganda dieren zijn mijn tweede generatie en gingen vorig jaar gewoon goed.

Ik heb de vraag ook aan Petr van flower-beetles.com gesteld. Hij gaf ook gelijk een antwoord wat ik wil delen:
Ik moet geduld hebben. Ze leggen eieren in een later stadium, namelijk het tweede deel van het leven. Ik denk dat dit een goed onderwerp voor het forum is vandaar de vraag in de hoop op goede tips!
groeten Mark
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

hoe bedoelt hij het latere stadium, is dat het actieve stadium?
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

koen,
Het latere stadium als kever interpreteer ik als: de kever moet zich eerst vol eten en de leefomgeving verkennen en accepteren en dan pas gaat het dier over tot het afzetten van de eieren.
ik kreeg nog een tip: de vrouwen houden van vochtig en diep (7cm.) substraat. dit is wel handig om te weten want dat houdt in dat ik de bak niet moet laten uitdrogen (dit gebeurt me wel eens) gelukkig niet te vaak.
groeten mark
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

oke, mijn bak droogt soms ook uit maar de vrouwtjes blijven bij mij gewoon eitjes leggen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Mark,

Wat Petr zegt klopt. Ik heb ook steeds de raad meegekregen om eerst de vrouwtjes gedurende 1 maand te laten eten (de mannetjes in mindere mate, 2 weken ofzo) en dan pas koppels samen te brengen.
Het bevordert blijkbaar ook de vruchtbaarheid van de dieren.

Voor Cetonidae heb ik ook begrepen dat licht (een lamp die wat warmte afgeeft tijdens de paringsactiviteiten) de eileg ook stimuleert. Zo heeft mijn vriendin van 1 koppel M. ugandensis dat licht gekregen had 30 larven verkregen en ik uit 1 koppel dat slechts op kamertemperatuur werd gehouden niks.
Plaats reactie