Kweeklijnen maken

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Kweeklijnen maken

Bericht door Peter »

Ik heb larfjes van een groot aantal wild gevangen koppels Rhabdotis sobrina, nu duurt het nog wel even voor ik kevers heb en het is de grote hamvraag hoeveel koppels het worden als het lukt maar ik heb toch even een vraag.

* Stel ik heb 2 mannetjes en 2 vrouwtjes. Dit is allemaal gemengd bloed en ik heb geen flauw idee wie broertjes en zusjes zijn. Die 2 koppels houd ik apart, je krijgt dus K1 en K2.
* Stel, dat beide koppels 2 koppels nakomelingen krijgen. Dan heb ik K11, K12, K21, K22.
* Stel ik meng de mannetjes van K11 met de vrouwtjes van K21 dan krijg ik nakomelingen K1121.
* Stel het gaat zo verder waardoor ik de nakomelingen van K1121 en K1222 met elkaar laat paren.

Is dit dan de manier om ervoor te zorgen dat er geen inteelt plaats vind? In andere woorden hoe kan ik het langst doorgaan zonder nieuw bloed, de kans namelijk dat deze soort word aangeboden is niet zo groot. Inteelt is wel mogelijk maar het lijkt me dat als de familie maar ver genoeg van elkaar vandaan is gekweekt het geen probleem is om ze weer bij elkaar te zetten.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter,

Inteelt voorkomen doe je op een minder ingewikkelde manier dan jij schetst. Inteelt heeft voornamelijk te maken met wat (wij) biologen een "bottleneck" noemen. Een bottleneck is eigenlijk niets anders dan de tijd waarin de soort de kleinste hoeveelheid individuen heeft. Dit heeft te maken met "genetische variatie".

Als je een koppel uit het wild hebt en daar bijvoorbeeld 100 larven van krijgt, is de kans op inteelt (hoewel ze allemaal verwant zijn natuurlijk) niet erg hoog. Als je er voor zorgt dat er steeds meer larven komen zal je weinig last hebben van inteelt dus.

Als je van een koppel kevers bijvoorbeeld 10 larven krijgt, die onderling laat paren en de volgende generaties elk uit 10 larven blijven bestaan, dan heb je een echte bottleneck te pakken. Dan alleen is het nuttig en de moeite waard om zo'n schema op te stellen zoals jij gedaan hebt.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dus in andere woorden, zolang er groei in de populatie zit heb je geen last van afwijkingen / inteelt? Klinkt inderdaad een stuk makkelijker dan mijn ingewikkelde schema. :D
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bijna wel. Als je er voor zorgt dat de populatie maximaal een paar generaties onder een bepaalde grens (zeg een paar honderd individuen) blijft, en de rest boven die grens, dan speelt inteelt eigenlijk geen rol. Alleen groei is niet voldoende dus, het gaat er om dat de populatie niet te lang op relatief weinig individuen zit.
Plaats reactie