Probleempje Eudicella morgani larven

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Probleempje Eudicella morgani larven

Bericht door phasmwave »

Hallo allemaal,

Vraagje: ik bestelde een maand geleden 10x Eudicella morgani larven, en 10x Chlorocala africana oertzeni larven. Ik plaatste ze in een aparte bak, met hetzelfde substraat, namelijk ongeveer 40% rot without (berk, eik, beuk), de rest boshumus en een beetje vermiculiet en potgrond. Bij controle vandaag stel ik vast dat de Chlorocala larven nog allemaal leven en erg dik worden (ook al geel, dus ze gaan binnenkort verpoppen denk ik), maar de Eudicella larven zijn op 2 na allemaal verdwenen.Een van de 2 is op 1 maand van L1 naar L3 gegaan. De andere is L2. Zou het kunnen dat ze elkaar opeten?

Grtz
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Bij Eudicella's stel ik meteen de vraag: Hoe groot was de bak voor 10 larven? En heb je ze nog wat bijgevoerd, zoals kattebrokjes?
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

4 liter substraat voor 10 L1 nimfen, en wat banaan. Geen kattenbrokjes, las overal dat dat niet echt nodig was...
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Met de subspecies morgani ben ik niet bekend. Maar Eudicella's staan er om bekend rovers te zijn en als je 4 liter neemt, is dat dus maar een ruimte van 20 x 20 X 10 cm. Dat is inderdaad voor Smaragdestes prima, maar daar zou ik persoonlijk nooit 10 Eudicella (van welke ondersoort dan ook) larven in houden.
Met een ruimte van ongeveer 3/4 liter per larve kom je beter aan hun behoefte tegemoet.

Kattebrokjes zijn inderdaad niet noodzakelijk, maar ze verminderen het kanibalisme zeker.

Een andere tip: Als ik een soort in huis haal die ik nog niet goed ken, doe ik nooit alle larven in 1 bak. Daarmee halveer je de ellende die je je op de hals kunt halen.

Natuurlijk is dit de put dempen nadat het kalf verdronken is, dat is waar. En ook al was dit misschien een harde (dure) leerschool, gebruik het als een leermoment. Een mens die geen fouten maakt, leert niets nieuws.
Ik ben zelf ook larven op 'mysterieuze' wijze kwijtgeraakt (dus waarschijnlijk door een foute huisvesting). Dus ik voel volledig met je mee.

Nu maar hopen dat die 2 overblijvers een beetje synchroon willen verpoppen en een paartje zijn.
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Das is knap kl*te ! Eudicella's tot een 30 stuks kun je beter in een grote curver bak opkweken.
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Hoi, bedankt voor de reacties, zal er in het vervolg rekening mee houden ;)

Het plan was inderdaad om ze groter te gaan huisvesten als ze wat groter waren (waren allemaal L1 toen ik ze kreeg, vond ze zo klein dat ik dacht dat het beter was ze niet in een te grote bak te houden, kwestie van ze bij een controle vrij makkelijk te vinden). Slecht plan dus :cry:

Nu ja, heb Pachnoda's die super goed gaan, en de Chlorocala's doen het ook goed, is eigenlijk de eerste echte tegenvaller sinds ik begonnen ben met insecten in het algemeen. Ik probeer ze zeker nog eens opnieuw, maar dan in een grotere bak...

Grtz
Plaats reactie