Hoe kom ik aan geschikt hout?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Hoe kom ik aan geschikt hout?

Bericht door Arnwald »

Blijkbaar halen heel wat kwekers hun hout en bladcompost uit het bos. Eigenlijk wel jammer want dan is er nog minder voor de inheemse kevers en er is al zo weinig hout en kevers. Heeft er iemand ervaring met het zelf 'aanmaken' van hout? Gebruikt er iemand zagemeel, eventueel na liggen buiten.

Ik heb een kleine stadstuin maar heb er heel wat bomen in geplant met de bedoeling die te knotten en veel dood hout en holle bomen in de tuin te hebben. Bijna alle inheemse loofbomen (Beuk niet) kan je knotten (om de +- 9j alle takken afzagen op een bepaalde hoogte, tegen de grond is het hakhout). Hierdoor heb ik veel brandhout, een deel blijft liggen in de tuin, een deel gaat in de stoof en een deel is voor de kevers. Nu heb ik het volgende experiment: in een aantal blokken (15*20cm) heb ik broed van oesterzwammen gebracht. Je kan dat kopen op het internet, houten pinnen doorgroeit met mycelium. Je boort een aantal gaten in de stam en klopt de pinnen erin. Daarna moeten de stammen een jaar onder de struiken blijven liggen. In het najaar kan ik ze in een schaal water zetten en oesterzwammen oogsten. Ook volgend jaar zal ik er nog oesterzwammen van hebben maar dan zou het hout volledig zacht moeten zijn, rijp voor de kevers dus. Ben benieuwd of dit zal lukken. De substraat afval is trouwens prima potgrond, dus drie in één.

Heeft er iemand ervaring met Kinshi bottles?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Arno,

Ik vind dit best wel een goed idee wat je doet, maar dan kan je pas beginnen met kevers kweken binnen zowat een jaar. Het is dan ook nog niet eens zeker dat je voldoende hout zal hebben om de keversoort(-en) die je kweekt gedurende de ganse cyclus zal kunnen voorzien van hout.

Bijvoorbeeld, één larve van een middelgrote kever (6 cm) (of het nu Cetonidae of Dynastidae of Lucanidae is) zal gemakkelijk tot 1 kg. substraat verorberen gedurende zijn volledige cyclus (ongeveer 12 maanden).

Voor het aantal soorten die ik kweek kom ik zeker niet toe met enkele stammen, dus ben ik wel verplicht om substraat (hout, humus) uit de zeer kleine percelen bos die nog resteren te halen. Er is inderdaad zo weinig hout voor kevers vooral omdat de bevoegde instanties gewoonweg een heel ander beleid toepassen dan ze eigenlijk zouden moeten (dode houtstammen weghalen, "beheren" van bospercelen wat absoluut onnodig en overbodig is, uitbreiding van bebouwing zonder eerst oudere bouwpercelen aan te spreken of zonder compenserende herbebossing, veranderen van bospercelen in recreatieve parken en "groene woestijnen"/graspleinen, vervuiling...).

Indien enkele luttele insectenkwekers verspreid over België en Nederland reeds een sterke impact zouden hebben op de inheemse fauna door elk jaar weer een bepaalde doch beperkte hoeveelheid substraat uit het bos te halen, dan betekent dit dat er reeds veel te weinig bosgebieden zijn om de inheemse soorten in stand te houden. Dat vind ik juist jammer...

Wat betreft kinshi, heb er geen ervaring mee, want het wordt specifiek aan het reeds gefermenteerde houtsubstraat van bepaalde Lucanidae soorten toegediend en dit groeit denk ik niet in/op harde stammen.

Hout fermenteren is ook een optie (hier bestaan richtlijnen over), maar dan moet je over vers zaagsel beschikken (eik/beuk/berk) en dan kan je evengoed gewoonweg een boom omkappen en in zaagsel omzetten.
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik denk dat Bahamut gelijk heeft dat een keverkweker moeilijk genoeg hout kan verzamelen. Ik bijvoorbeeld leef in een klein nieuwbouw tuintje wat echt vol ligt met vijvers, planten en struiken. De enkele bomen die we hebben knotten we wel degelijk en ook hebben we een duidelijke plek waar het hout ligt te rotten. Hier kan ik soms wat van gebruiken. Maar aan een tak met een diameter van 3 centimeter kan ik niet heel veel. Als ik houtblokken zou willen neerleggen moet ik eerst de boom omhakken en ik vermoed dat ik dan op redelijk wat weerstand stuit.

De plekken waar ik substraat haal zijn bossen waar ze het oud hout laten liggen. Ik denk dat ik 4 keer per jaar een vuilniszak met grond/bladeren en stukken hout weghaal. Dit is in verhouding met de hoeveelheid die er ligt verwaarloosbaar. Dit neemt niet weg dat ik vind dat ze wat mij betreft veel meer oud hout mogen laten liggen. Met name op plekken waar geen duidelijk bos is (in bermkanten of stukken park) zie ik opruimen als een overbodige en kwalijke zaak.

Dit neemt niet weg dat ik als ik ooit mijn eigen grote bostuin :please: heb wil proberen om ook op deze manier mijn kevers te eten. Je experiment is dan ook erg interessant en we zijn benieuwd naar je voortgang!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Peter schreef:....Dit neemt niet weg dat ik als ik ooit mijn eigen grote bostuin :please: heb wil proberen om ook op deze manier mijn kevers te eten. ...
Wow Peter, jij bent van plan je eigen kevers te gaan eten? :roll:
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Oei lastig dat internetten op grote snelheid, Afrikaanse snelheden wennen te snel geloof ik. Met eten bedoelde ik telen maar mocht ik ooit een smakelijke kever tegen komen dan is het altijd te proberen. :D
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie