Substraat fijnmalen

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Substraat fijnmalen

Bericht door Pim »

Kortgeleden heb ik een redelijke hoeveelheid rothout uit het bos gehaald. Nu zou ik dat graag willen vermalen, zodat ik het gemakkelijk aan mijn larven kan geven. Eventueel zou het ook handig zijn om mijn voorraad bladeren (apart) te vermalen, waardoor het substraat dan gemakkelijker vocht vasthoudt. Mijn vraag is, hoe doen jullie dat? Bestaan er betaalbare apparaten voor, of kom je dan terecht bij professionele apparatuur?

Als iemand (liefst in het centrum van Nederland, maar op redelijke afstand mag ook) een machine daarvoor gebruikt (ik doe het nog steeds met de hand :( ), en ik daar gebruik van zou mogen maken, dan hoor ik het graag.

Groeten,

Pim
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

gewoon een houthakselaar gebruiken.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bahamut heeft een paar maandjes geleden nog ergens in een topic een merk en type hakselaar genoemd die hij gebruikt en die zeer fijn hakt... Wilde het zelf ook proberen met de hakselaar maar toen ik die uit de schuur trok deed ie het al niet meer... Pffff... ook hier is het dus nog op de ambachtelijke manier...... Toevallig vandaag nog humus gehaald op de haarweg en in Maarn/Doorn (bij de afgraving) en de bossen bij Chaam !
Bijlagen
180720101217 - kopie.jpg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Die hakselaar die Bahamut noemde is behoorlijk prijzig. Wellicht zijn er hakselaars die niet vanaf een paar honderd euro zijn. Als iemand iets weet (Harald?), dan hoor ik het graag.

He Hansje Pansje, ik was afgelopen woensdag op de Haarweg en had het idee dat jij er al kort tevoren geweest was! Niet dus. Er lag nog genoeg. Wellicht heb je mijn sporen nog gezien? Jij gaat ook ver voor je humus trouwens!

Groeten,

Pim
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tja hier in de buurt heb je niet zo gek veel waar een dikke laag ligt en onverontreinigd is... en we vinden het zo af en toe heerlijk ontspannend om een stukje auto te rijden... :D
Wist btw niet dat die hakselaar zo :shock: duur was... Kon het topic ook niet zo snel terug vinden...
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

Bericht door mark van de Hoef »

Ik heb bij de karwei een hakselaar gehuurd 1/2 dag voor €30.
moet je niet te dikke takken hebben blad gaat ook goed alleen niet te vol stoppen.
ik vond het zeker de moeite waard.
ik weet dat de lidl en aldi ze verkopen maar het is een seizoen artikel dus even de folder in de herfst in de gaten houden.
groeten mark
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De Viking GE345 is inderdaad duur, maar hij doet dan ook zijn werk. Goedkopere hakselaars doen het werk niet naar behoren of zijn in de meeste gevallen ook niet gemaakt om dit werk te doen (of bestaan helemaal niet / kijk maar in tuincentra). Ik deel de hakselaar met 2 andere mensen, en de prijs heb ik hier ook mee gedeeld.

Je kan natuurlijk alles met de keukenmixer proberen, maar boek dan maar gerust een dag of twee vrij, en verwacht je dan ook eventueel aan de reparatie van de mixer... :?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ach zo'n ding van http://www.willitblend.com/ moet het vast lukken. :P
Ze hebben overigens NU een hakselaar bij de Lidl in de aanbieding. het is een florabest hakselaar van 129 euro.

De kwaliteit zal ongetwijfeld niet zo goed zijn als die hele dure dingen maar alle waar naar zijn geld.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

hebben jullie al eens een oude keukenrobot geprobeerd?
Plaats reactie