Doen alle kevers dit...

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Doen alle kevers dit...

Bericht door Helico »

Weet niet hoe ik het moet vragen maar:
Als ik een Pachnoda kever oppak, dan verdedigt deze zich door zijn ontlasting te laten lopen. Tenminste ik denk dat dit het is. Doen alle kevers dit? Of is dit alleen iets van de Pachnoda's. Heb alleen deze soort...vandaar de vraag.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Veel kevers hebben dit afweermechanisme, misschien heb je als kind ook wel lieveheersbeestjes opgepakt, die scheidden ook een goedje met sterke geur af als ze gestrest zijn. Zelf heb ik het in ieder geval ook met Mecynorhina en Protaetia soorten gemerkt.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok, met wilde kevers nooit opgemerkt.... maar nu dat ik met mijn neus bovenop de Pachnoda's zit, merk je het wel. Met rupsen heb je het ook, vooral Pages doen dit ook, alleen zijn het de soort uitsteeksels op hun kop, die stinken naar zweetsokken vind ik :lol:
Laatst gewijzigd door Helico op ma 31 mei 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Was een fikse schok toen mijn eerste Mecynorrhina torquata ugandensis kevers dit deden... BAH wat smerig! Mijn vriend maakt er nog grapjes over. Als ze net uit de cocon zijn doen ze dit het viest/snelst in mijn ervaring, misschien omdat ze snel gestresst zijn omdat ze nog geen levenservaring hebben, en misschien extra vies omdat ze nog geen lekkere gellies gehad hebben?
Live, Larf, Love
Plaats reactie