Beweeglijkheid van kevers als pop.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Beweeglijkheid van kevers als pop.

Bericht door Helico »

Heb één van mijn poppen/cocons geopend, lastig als je ze niet kan zien. Net als sommige nachtvlinders in hun zijdecocons. Een perfecte kever pop, maar niet echt beweeglijk. Is dit gebruikelijk? Van vlinders weet ik dat ze nogal beweeglijk kunnen zijn. Maar wel mooi om te zien...is nu weer dicht.
Helico.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Vaak zijn ze redelijk beweeglijk, wel wat afhankelijk van de soort kever en waar ze verpoppen heb ik het idee. Ik heb Xylotrupes kevers gehad die bovenop het substraat verpoppen, dan kun je het heel mooi volgen, die waren minder beweeglijk als de kevers die een cocon hadden tegen een plastic wand van de bak aan (waardoor er een soort kijkraam ontstaat). Zolang de pop er oranje/gelig uitzag is dat een goed teken, als deze bruin/zwart was en er nog geen teken te zien was van schild en poot ontwikkeling dan zal het waarschijnlijk ook niet echt lekker geroken hebben en was deze waarschijnlijk dood..
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

De pop was gelig/oranje je zag alles al zitten, de poten, kop, vleugels. Dus een complete pop.
Wel leuk om te zien.
Bij vlinders kan je ook zien als ze tenminste geen buitencocon hebben, wanneer ze uitkomen. Ze worden dan transparant. Dat wordt bij kevers wel lastiger. Zitten opgesloten.
Helico.
Plaats reactie