Dynastes hercules lichyi

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Dynastes hercules lichyi

Bericht door Pim »

Hierbij wat foto's van m'n larven Dynastes hercules. Ze groeien heel goed. De close-up vond ik gewoon leuk. Ieder geval blij met ze.
Bijlagen
Dynastes hercules zes larven.jpg
Dynastes hercules zes larven.jpg (182.16 KiB) 289 keer bekeken
Dynastes hercules L3.jpg
Dynastes hercules L3.jpg (72.03 KiB) 289 keer bekeken
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Gaaf zeg, al flinke larven aan het worden als ik dat euromuntje erbij zie. Hoe zwaar zijn nu ongeveer?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Vrouwtjes zijn 34/35 gram, de mannetjes zijn 40/45 gram. Gemiddeld waren ze in januari 33 gram en nu 39 gram, dus 6 gram aangekomen.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

En daar komt waarschijnlijk nog heel wat gewicht bij zeker? Heb je ze in flakesoil zitten?
Vind het echt ontzettend gave kevers, ik overweeg ze op termijn ook als ik de Cetonidae een beetje onder de knie heb.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Daar moet zeker nog wat gewicht bij. Ik heb ze zitten in een mengsel van flake soil en witrothout. Ze doen het er tot nu toe best goed op.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten. Is dit je eerste Dynastes hercules kweek? Ik vroeg me af wat de uiterlijke verschillen tussen de lichyi en hercules ondersoorten zijn, kan daar weinig over vinden.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Nee, niet de eerste. Ik heb andere ondersoorten gehad, maar heb nooit de cyclus rond goed kunnen krijgen met bv een mannetje en een vrouwtje. Hopelijk nu wel.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Wat een gave larven, kan je nu ook al zien aan de wangen wat het wordt? Kleurvlak achter de kaken, of heb ik dit fout gelezen. Verschil tussen man en vrouw. Hoelang moeten ze dan nog? Gemiddeld.

Zag op marktplaats dat er nu ook Dynastes hercules larven te koop werden aan geboden voor € 37,50 per stuk. Vind dit wel een stevige prijs.
Eten ze zoveel? Of zijn ze heel moeilijk op te kweken? Heb geen ervaring met deze soort,
maar aan de prijs aftelezen, een zeer dure soort...
Maar het lijkt mij wel gaaf, als je deze kan kweken, toch weer een stapje op de ladder gezet heb.
Helico.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi allemaal, erg lang geleden dat ik hier nog eens langsgeweest ben!

Corona en te veel werk (pharma) zijn een slechte combinatie!
Ik zag dit topic en dacht, hier moet ik nog eens op reageren.

Leuk Pim dat je terug larven van Dynastes hercules lichyi hebt zitten, ben benieuwd naar jouw resultaten.

@Helico: 37,50 EUR is heel erg duur en Marktplaats is ook niet echt een goede referentie. Ik denk dat je op fora zoals deze hier en/of Facebook beter kan krijgen.
Het kweken ervan is niet moeilijk, maar je moet wel verschillende zaken in acht nemen. Ik denk dat bij de rubriek "caresheets" reeds heel wat uitleg staat omtrent het kweken van deze soorten (Dynastes hercules ssp.).

Heb zelf heel wat Dynastes hercules ssp. in kweek (ssp. hercules, lichyi, occidentalis, reidi, bleuzeni, paschoali); zijn zeker de moeite naast de Megasoma sp..

Groet,
Tom
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Weer 2,5 maand verder en de larven weer eens gewogen. Het zwaarste mannetje is inmiddels 73 gram en groeit lekker door, net als de anderen. Ik houd trouwens de zeven L3 larven in een 22 liter bak en tot nu toe doen ze het daar goed in. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat.

Update: ik heb de larven verdeeld over twee bakken van 22 liter; de grootste drie larven samen en de kleinste vier samen. Oftewel, 1 mannetje met 2 vrouwtjes en 2 mannetjes met 2 vrouwtjes.
Bijlagen
Dynastes hercules lichyi 73 gram.jpg
Dynastes hercules lichyi 73 gram.jpg (40.29 KiB) 173 keer bekeken
Dynastes hercules lichyi weegschaal.jpg
Dynastes hercules lichyi weegschaal.jpg (51.76 KiB) 174 keer bekeken
Plaats reactie