Phalacrognathus Muelleri Rainbow beginner pdebie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Phalacrognathus Muelleri Rainbow beginner pdebie

Bericht door P2debie »

Hoi allemaal,

Dit is de eerste soort in mijn leven die ik kweek!
Nu sinds iets meer dan 3 weken, heb ik deze wonderlijke kevers in de fase larven!
Ze zijn nu L2 en zijn ongeveer van ei tot nu 20 tot 24 weken oud.

De larven komen van Bahamut en van Mark, ik weet eigenlijk niet of Mark hier ook lid is😅
Bahamut aka Tom had ze op flakesoil met houtsnippers van eiken witrothout die rot zijn door Shii-take.
Mark, heeft redelijk hetzelfde substraat denk ik met een stukje stronk witrot shiitake eikenhout.

Ik was al bezig met flakesoil, wat nu ook uit de hand is gelopen door de volume dat meer dan verdubbelt is van wat oorspronkelijk 60l zou moeten zijn geweest is nu +-160L.
Dit woel ik om met de hand en een grotere bak, om vervolgens weer terug in de 30l bakken te gooien.
Omwoelen doe ik elke 2 a 3 dagen, wat uitkomt meestal.

Zelf bewaar ik 3 tot 4 L2 in een 5l bak met een mix van bladsubstraat en hele fijne shiitake eikenhout witrot dat versnippert is. En een stukje stronk waar ze in kunnen chillen. Dit omdat de de flakesoil nog niet af is en ik binnenkort Kinshi potten binnen krijg wat ik voornamelijk alleen voor de mannetjes in L3 fase bewaar.

Ik heb een mooie kweek opstelling gemaakt in de hobby kamer op zolder, wat van de zomer waarschijn een optie is tot 25 °C zal zijn.
Daarna gaan ze in het onderhuis. Dit is een ruimte van 80cm hoog en heerlijk koel!
Voor nu wordt de kamer verwarmd door een elektrische kachel waarbij de kamer bijna constant de 22°C aantikt.
Dit is volgens mij de ideale kweek temperatuur, na dat ik research heb gedaan naar deze soort.

De L3's zijn nog niet gewogen, maar ik verwacht dat ze rond de 6gram zijn.
Dat is nog niet echt zwaar, dus ik hoop dat ze de groei in schieten door de kinshi potten.

Zie foto's, en stel aub vragen, zodat ik daar ook weer wat van kan leren!!
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Foto's;
Bijlagen
Kweekstelling
Kweekstelling
20201219_212050.jpg (124.96 KiB) 279 keer bekeken
Kweek ruimte
Kweek ruimte
20201219_212043.jpg (125.22 KiB) 279 keer bekeken
Muelleri's in de bakken.
Muelleri's in de bakken.
20201206_214602.jpg (131.34 KiB) 279 keer bekeken
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Fotos;
Bijlagen
2x 5l 1x 10l
2x 5l 1x 10l
20201219_212034.jpg (160.28 KiB) 278 keer bekeken
Flakesoil in 2 ladenkastjes van elk 3x20 liter en kachel
Flakesoil in 2 ladenkastjes van elk 3x20 liter en kachel
20201219_211704.jpg (139.28 KiB) 278 keer bekeken
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Luc
Ei
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 09:48

Bericht door Luc »

Ik zou ventilatie gaten prikken in de bakken flakesoil met een bezemsteel stuk of 6 ;-).
De larven kan je best niet tesamen houden maar apart ze zijn vrij kanibalistisch van aard potten van 1L voor de vrouwtjes en 1,5 tot 2 L voor de mannen.
P.meulleri in kinchi kan je best vanaf L2 doen hier ga je de beste groeicurve mee bereiken stadium L3 kan het zijn dat ze het weigeren te eten en als ze het wel eten is de gewichtstoename beperkt (eigen ervaring).
optimale temp is 24°zeker als je gaat kweken met deze soort wij zelf hebben al 3 kleurlijnen van deze soort veel succes 😉.

Grt Luc en Wolf.
Beetle crazy Father and Son.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Luc schreef: di 22 dec 2020, 01:10 Ik zou ventilatie gaten prikken in de bakken flakesoil met een bezemsteel stuk of 6 ;-).
In het plastic of in de soil zelf?
Luc schreef: di 22 dec 2020, 01:10 De larven kan je best niet tesamen houden maar apart ze zijn vrij kanibalistisch van aard potten van 1L voor de vrouwtjes en 1,5 tot 2 L voor de mannen.
P.meulleri in kinchi kan je best vanaf L2 doen hier ga je de beste groeicurve mee bereiken stadium L3 kan het zijn dat ze het weigeren te eten en als ze het wel eten is de gewichtstoename beperkt (eigen ervaring).
optimale temp is 24°zeker als je gaat kweken met deze soort wij zelf hebben al 3 kleurlijnen van deze soort veel succes 😉.

Grt Luc en Wolf.
Met 3 lijnen bedoel je groen, paars en zwart?
En hoe bereik je 24°C zonder een hoge gas/stroom kosten?
Thanks voor die tips mannen!!
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Luc
Ei
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 09:48

Bericht door Luc »

Hoi Peter,

In de flakesoil zelf zes gaten prikken met een borstel steel anders gaat je flake slecht worden :?:

Wij hebben regenboog,groen,bruin kleuren we gaan ook experimenteren door P Meulleri van verschillende kleuren te paren dan kan je andere kleurcombinaties verkrijgen.

Grt Luc en Wolf.
Beetle crazy Father and Son.
Gebruikersavatar
Luc
Ei
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 09:48

Bericht door Luc »

Wij zelf werken met een temperatuur thermostaat die je in het stopcontact kan steken met een elektrisch vuurtje dat regelt zichzelf dan op de gewenste temperatuur als de kamer voldoende geisoleerd is zullen de stookkosten meevallen en als je al onze kevers wil bewonderen hebben we een Facebook pagina W&L beetles mag je liken ;) .
Beetle crazy Father and Son.
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Ahaa vandaar!
Dan doe ik het denk ik ook wel goed zo;)
De mannelijke muelleri's gaan begin januari in de kinshi en de vrouwen blijven in de Shii-take without.
Ik heb 10x 1L potten dus ik kan ze niet allemaal in de kinshi zetten!
Ik heb wegens een verslaving aan facebook (ja het kan wel degelijk) facebook verwijderd..
Dus kan ik jullie op een andere manier connecten of volgens?
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Luc
Ei
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 07 jun 2020, 09:48

Bericht door Luc »

Dat gaat ook via Instagram wolfisan2012 😉 als je dat hebt natuurlijk grt Luc en Wolf.
Beetle crazy Father and Son.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ook hier in het niet noodzakelijk om de larven allemaal apart op te hokken. Bij mij zitten ze zowel apart in 1 literpotten als samen met 10 stuks in 10 liter. Dat gaat (tot nu toe) probleemloos. Er zijn natuurlijk een aantal carnivore soorten die wel eens andere larven zullen eten, maar dat kannibalisme bij keverlarven valt over het algemeen wel mee. Dat is doorgaans het gevolg van een tekort aan kwalitatief substraat om te eten en geen actieve jacht op eiwitten.
Plaats reactie