Grote broedstoof

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Grote broedstoof

Bericht door Henri »

Sommige forumleden hebben de luxe van een hele kamer voor hun setup, ik heb dat helaas niet. Mijn bakjes met larven staan samen met de terraria voor imago's in een soort kast die verwarmd en verlicht is. Een beetje vol dus.

Nu heb ik het plan opgevat om voor de larven een grote broedstoof te maken die in de garage kan staan. Ik dacht aan een dichte kast van ongeveer 60x60x200 cm (lxbxh), met wanden van isolatiemateriaal. Onderin zet ik dan een glazen bak met water en daarin een aquariumverwarmer. Licht is niet nodig, maar de temperatuur is daarmee constant te houden. Het water verdampt en zorgt daardoor ook nog voor een hoge luchtvochtigheid.

Hoe klinkt dit en hoe doen jullie dit?

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik denk dat de vochtigheid hier erg (te) hoog van word. De grond moet een beetje de vochtigheid hebben vergelijkbaar met potgrond die net uit de zak komt.
Maar opzich het idee voor een broedstoof lijkt me wel wat. Je kan dan ook een soort ladesysteem maken waarmee je gemakkelijk je bakken / lades kan controleren.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Precies, dat is ook het idee. Lades van gaas of plaatmateriaal met gaten, zodat de warme lucht gelijkmatig kan circuleren.

Ik denk dat het wel meevalt met de hoge luchtvochtigheid. De bakjes die ik gebruik zijn overigens gesloten, dus eigenlijk is het ook niet nodig. Een gewone warmtekabel/-matje kan dus ook voor de verwarming zorgen. Maar je hebt al vanaf een tientje een aquariumverwarmer (met ingebouwde thermostaat), dus dat is een goedkope oplossing.

Ik vrees dat ik niet meteen morgen kan beginnen met bouwen, maar zodra het zover is, zal ik foto's posten voor wie dit interesseert.

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Ik ben wel benieuwd naar de foto's van zo'n setup :)
Dus als je wilt graag.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hier nog zo'n nieuwsgierig aagje :mrgreen:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Welke keversoorten ga je erin plaatsen?
ronfelix
Ei
Berichten: 11
Lid geworden op: do 21 jan 2010, 20:34

Bericht door ronfelix »

Lijkt me een prima idee. Je zou ook kunnen verwarmen met een zog. Elsteinlamp, een keramische lamp die alleen warmte af geeft (en geen licht dus), gekoppeld aan een thermostaat. Die is te koop in terrariumzaken. Ventilatie-openingen lijken me ook zinvol. Als je water laat verdampen wordt het (erg) vochtig binnen en heb je kans op condensvorming. Behalve voor de beesten is het ook niet goed voor je kast (rotten, krom trekken, schimmelvorming). In dat geval zou je 'm van betonplex kunnen maken, hoewel dat vrij duur is.
Succes en ik ben benieuwd.
redbull44
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 15:34

Bericht door redbull44 »

een broedstoof maken ;) top idee maar als ik het goed begrepen heb wil je de broedstoof in de hoogte bouwen .
ik wil je graag het advies geven om de broedstoof in de breedte te maken zodat de temperatuur gelijkmatiger is anders heb je boven in de broedstoof hogere temperaturen en onder in de stoof lagere temperaturen .
tenzei je daar ook iets op bedacht hebt natuurlijk.

mvg ludo
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Ik ben ondertussen nog niet eens begonnen, maar dat de warmte naar boven wil, had ik me al wel gerealiseerd. Het is natuurlijk afwachten hoe groot het temperatuurverschil werkelijk is tussen onderin en bovenin. Ik dacht aan een kast van ongeveer 60x60x200 (lxbxh) en dan de thermostaat bovenin plaatsen. In zo'n relatief kleine ruimte kan het onderin toch niet erg veel graden koeler zijn lijkt me?

Iemand ervaring met broedstoven/-kasten?

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
redbull44
Ei
Berichten: 17
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 15:34

Bericht door redbull44 »

bij andere broedstoven die stukken lager zijn is dat verschil zelfs al merkbaar en het zou zonde zijn als je met veel moeite die broedstoof maakt en hij werk achteraf niet optimaal

mvg ludo
Plaats reactie