Hoe en wat met bakjes?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Dierentuin
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 21:47

Hoe en wat met bakjes?

Bericht door Dierentuin »

Hallo,

Mijn 2e vraag al. Als ik lastig word hoor ik het wel :oops:

Hoe houden jullie de bakken warm? Ik heb al mijn kevers en larven in aquaria/terraria. Nu wil ik de larven en cocons appart gaan doen in plastic bakken. Hoe pak ik dat aan?

Ik heb een hele kamer tot mijn beschikking. Zelf dacht ik om de verwarming aan te slingeren en de kamer op 21 graden te stoken. Is dit een goed plan?

Nu heb ik op de achterwand van elke bak een verwarmingsmat. Als de verlichting uit is gaat de verwarmingsmat gedurende nacht aan en uit. (tijdschakelaar) Ik sproei wel met regelmaat omdat de grond achterin wat sneller droogt.

Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Alvast bedankt voor reacties.

Groetjes Tuin.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

ik heb de thermostaat in de dierenkamer hangen en hou deze geheel op de juiste temperatuur.
een stel grote TL lampen dienen als verlichting voor alle bakken
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Mijn computer en radiator houden het hier lekker op 21 graden en meer. Veel meer is niet nodig. En zeker geen verwarmingsmatten onder/in je larvenbakken leggen daar wordt je substraat veel te droog van.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha als ze hier na 2 vragen het al zat zouden zijn dan was ik er allang uit geknikkert ! :mrgreen:
Het is beter om geen verwarmingsmat te gebruiken omdat de grond veel te snel uitdroogd. Hoe warm is de kamer waarin de bakken staan? en s'nachts ? Ik heb de kamer overdag meestal tussen de 22 en 25 graden, s'nachts is het een graad of 20.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voorzichtig met de poppen ;) Bij rozenkevers haal je de volledige popkamer boven en breng je die in een afgesloten bakje (met enkele luchtgaatjes) met vochtig substraat als bodemlaag (vochtigheid blijft behouden). Voor Dynastidae ligt het wat moeilijker.

Oh ja en vergeet niet om wat oud substraat uit de aquaria/terraria in de bakken over te brengen. Larven passen zich dan beter aan het nieuwe substraat (microbiologisch evenwicht).
Ik terraria/aquaria persoonlijk niet echt geschikt om larven in te houden (deze zijn zwaar en de verluchting is te sterk). Voor volwassen kevers lijkt het mij beter... ;)
Dierentuin
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 21:47

Bericht door Dierentuin »

Ook hier bedankt voor de snelle antwoorden.

Ik heb vandaag wat plastic bakken gehaald en de boel overgezet. Dezelfde grond meegenomen.

De verwarming inmiddels aangeslingerd. Het is nu 24 graden. Vannacht zal het denk ik 3/4graden afkoelen.

De verwarmingsmatten liggen inmiddels in de kast ;)
Plaats reactie