Mtu larven allemaal apart?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Mtu larven allemaal apart?

Bericht door Lous »

Ik heb onlangs een aantal mtu's gekocht bij ColeopteraXXL en ze werden allemaal in aparte fotokokertjes geleverd.
Is het aan te raden om ze ook apart te laten? Eten ze elkaar mogelijk op?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat ligt een beetje aan het aantal larven dat je hebt en hoe groot deze ongeveer zijn. In principe kun je larven van M.t.ugandensis prima bij elkaar stoppen. Mits ze voldoende substraat en ruimte tot hun beschikking hebben. Zelf heb ik de afgelopen jaren wat geëxperimenteerd en vorig jaar had ik 25 L2 bij elkaar gestopt in 11 liter substraat. Na een aantal maanden kwam ik in deze bakken 24 of 25 kerngezonde L3 larven tegen. Dus van dat vermeende kannibalisme was duidelijk geen sprake.

Laat je ons weten hoeveel larven je hebt en in welk stadium? Dan kunnen we een wat specifieker antwoord geven.

Overigens is het soms te overwegen om larven van M.t.ugandensis apart op te kweken. Zeker als L3 kan het de groei flink stimuleren wat mogelijk resulteert in grotere imago's. Dat is dan meestal in combinatie met suppletie van eiwitrijke additieven. Maar goed, dat zou ik voor een eerste ronde zeker afraden..
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik heb er maar 5, L1. Waren de laatste van de soort die ik wilde hebben (flammans). Ze zitten nu bij elkaar in ongeveer 6 liter substraat.
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie