M. t. ugandensis joekel in de maak

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

M. t. ugandensis joekel in de maak

Bericht door ewoud »

Vanaag heb ik weer eens een blik geworpen op mijn larven van M. t. ugandensis. Het overgrote merendeel (alle larven op 1 na) kweek ik op standaard substraat, één larve heeft het geluk gehad te mogen snoepen van zelfgemaakt flakesoil. Alle larven kregen tot nu toe eenzelfde hoeveelheid vlokreeftjes en worden verder onder identieke omstandigheden gekweekt.

Gek genoeg komen de larven op gewoon substraat maar heel matig op gang. Een deel is reeds kever met een zeer magere grootte van zo'n 5 cm en de gewichten blijven achter op wat ik gewoon ben. Ze zijn nu een ruim jaar onderweg in de ontwikkeling.

Het gelukkige larfje dat op flakesoil leeft is evenwel geen larfje meer. Ik dook achteruit toen ik de bak zojuist op de kop gooide en het beest zag. Brattwurst is herboren! 51 gram!!!! Da's naast de niet heel denderend lopende kweek toch een nieuw persoonlijk record!! Ik ben reuzenbenieuwd naar wat hier uit gaat komen. 7,5-8cm? Ook dat zou voor mij een nieuw recordje zijn voor deze soort.

Reden om toch weer op zoek te gaan naar zaagsel om nieuw flakesoil te maken. Een zoektocht die al menigmaal frustratie opleverede, maar toch. Moet lukken!
P8031025.JPG
P8031023.JPG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Gaaf man!
Inderdaad een reden om flake soil te gaan gebruiken. Zaagsel vinden is wel een probleem. Wellicht onze krachten bundelen?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Laten we dat doen Pim. Je was al flink op zoek geweest toch?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Zeker, en het is veel lastiger dan ik gedacht had.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Onlangs nog eens oproep gedaan via Facebook en toch heel wat geschikte adresjes gekregen. Ook verschillende Nederlandse die ik wel kan doorgeven.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Arnwald schreef: di 07 aug 2018, 15:06 Onlangs nog eens oproep gedaan via Facebook en toch heel wat geschikte adresjes gekregen. Ook verschillende Nederlandse die ik wel kan doorgeven.
Hallo Arno,
Dat zou geweldig zijn; zou Ewoud en mij veel helpen. Ik zie ze graag tegemoet.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

ewoud schreef: vr 03 aug 2018, 17:57 Brattwurst is herboren! 51 gram!!!!
:lol: :lol: :lol:
🪲 Beetlegems 🪲
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Arnwald, je kan ene held worden ;-). Hopen dat het nog vlot zal lukken met zaagsel vinden. Half augustus is nog vroeg genoeg om een flakesoil in elkaar te fabrieken voordat het te koud wordt.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Net zes zakken zagemeel gaan halen, 2 zakken droog materiaal en 4 met zagemeel dat al even buiten lag, deel daarvan is onmiddellijk klaar voor gebruik! Deze held gaat ook wat joekels kweken :lol: :lol: :lol:
Bijlagen
DSC_1011.JPG
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Tsjee, Ik begreep dat je Pim al aan wat adresjes had geholpen voor zaagsel. Hopen dat er voor ons ook wat over schiet. Is het beuk/eikenzaagsel? Welk recept ga je trouwens volgen bij de flakesoilproductie?
Plaats reactie