Wanneer larven checken?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Wanneer larven checken?

Bericht door Lous »

Ok, ik heb dus nu mijn twee bakken met larven staan (eudicella en pachnoda), waarvan een deel L2 en een deel L3 is, maar wanneer en hoe kan ik het beste checken hoe het met ze gaat? Ik vind dat als beginner zijnde een beetje lastig inschatten.
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik (ook beginner hoor) check de bakken ongeveer maandelijks.
Live, Larf, Love
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Het moment van checken hangt van meerdere factoren af, bijvoorbeeld de grootte van de bak en het aantal larven. Logischerwijs moet een kleine bak met veel larven vaker worden ververst dan een grote bak waar maar een larf in zit. Bij normaal gebruik van bakken met een logisch aantal larven is vaak een check iedere 6 weken ruim voldoende.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Mirkku schreef: zo 05 aug 2018, 08:03 Ik (ook beginner hoor) check de bakken ongeveer maandelijks.
Ok, das denk ik wel een goede om aan te houden, bedankt!
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

ewoud schreef: zo 05 aug 2018, 16:35 Het moment van checken hangt van meerdere factoren af, bijvoorbeeld de grootte van de bak en het aantal larven. Logischerwijs moet een kleine bak met veel larven vaker worden ververst dan een grote bak waar maar een larf in zit. Bij normaal gebruik van bakken met een logisch aantal larven is vaak een check iedere 6 weken ruim voldoende.
Ik heb ze in bakken zitten van 20x30. Is dat klein of groot? Er zitten er wel aardig wat in, in de ene bak 12 en in de andere 14 (ofzoiets).

En als ik er een tegenkom die aan het verpoppen is, moet ik die dan apart leggen? Ik heb dat geloof ik een keer hier op het forum voorbij zien komen, dat ze dan wat droger gehouden moeten worden. Of maakt dat niet uit?
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoe hoog zijn de bakken? Als oppervlak is 20x30cm niet verkeerd als de bak hoog genoeg is.

Van Pachnoda sp. en Eudicella sp. kun je de cocons gewoon in het substraat laten liggen. Het uithalen van cocons van verpopte kevers is soms aan te raden bij Mecynorhina sp., en zelfs alleen als het substraat bij de verpopping wat vochtig is geweest. Bij een droger substraat kun je ook die laten liggen.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Volgens mij zijn de bakken ook zo'n 20 hoog.
Ok, das handig om te weten dat ik ze gewoon in het substraat kan laten zitten. Bedankt!
🪲 Beetlegems 🪲
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Als je die bakken tot bovenaan vult heb je zo'n 12 liter substraat. Voor de soorten en aantallen die je erin hebt zitten is dat zeker voldoende.

Succes!
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ok, blij te horen dat ik dat goed heb gedaan! :)
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie