Mecynorrhina Torquata Ugandensis eerste kweek van Inge

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

11 is nog larve. Gewoon 0 uitval tot dus ver. Super blij mee
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Update...

Het ging bergafwaards. Ik had 10 cocons van de 11, door ontwetendheid van mezelf zijn er 6 gaan rotten. :( ik heb meteen de andere 4 nog wel levende droog gehouden en goed op gelet dat er geen beestje inzaten.

Toen de eerste 2 imago’s in hun cocon begonnen te wroeten heb ik ze wat meer geopend om ze ruimte te geven en te kijken of alles goed ging (eerste keer dus was erg nieuwschierig) dit ging allemaal super! Een man en een vrouw. Toen ze allebei uit de cocon waren gekropen had het vrouwtje zich al snel ingegraven. Maar het mannetje bleef maar boven op het substraat zitten. Ik had hem zelf maar ingegraven, maar hij kwam elke keer boven en deed verder niks.

Toen heb ik de man alvast in mijn terrarium gedaan waar hij kom gaan en staan waar hij maar wilde en als hij er klaar voor was kon hij ook eten. En nog steeds graafde hij zich niet in. Na een week ofzo ging ik bij de cocons kijken en zat het vrouwtjes imago onder een cocon. Ik heb haar bij het mannetje ik het terrarium gedaan zodat ze ook kom eten wanneer ze daar klaar voor was. En nog steeds zat het mannetje boven op het substraat en at ook nog niet.

Op een gegeven moment merkte ik dat het mannetje wat sterker begon te worden en probeerde hem het eten “te leren kennen”. Ik zette hem dan bij de zoete gellies of een stukje mango neer. Eerst at hij het niet maar na een paar extra dagen zag je toch wel dat hij er wat van at. Maar dit was enkel wanneer ik hem op mijn hand had. Als ik hem vervolgens neerzette bij het eten moest hij er niks van hebben. Hij wilde ook maar al te graag op mijn hand zitten elke keer.

Alles leek goed te gaan met hem, maar nog steeds graafde hij zichzelf niet in. Deze week kwam het vrouwtje boven. Super druk en sterk aanwezich rende ze door het terrarium en begon meteen te eten. Het mannetje had geen interesse, leek soms wel achter haar aan te lopen maar hij was erg sloom.

Sinds vanmiddag ligt hij met zijn kop op een gellie en doet niks. Ik heb hem opgepakt en hij beweegt 0 ik heb het idee dat hij nog leeft... maar lijkt niet lang meer te duren. Hij is nog niet eens 3 weken uit. Weet iemand wat er aan de hand is?! Wat kan ik doen? Kan ik nog iets voor hem doen?

Ik hoor graag van jullie
Bijlagen
Mevrouw
Mevrouw
Meneer
Meneer
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Inge,

Van de ene kant wil ik je graag feliciteren met je uitgekomen kevers, maar van de andere kant gaat het toch nog niet allemaal van een leien dakje als ik dat zo lees.

Vochtigheid is toch altijd een lastig punt. Is het te droog dan drogen je cocons en poppen uit, is het te nat dan gaan ze schimmelen of rotten. Hoe vervelend het ook is, soms heb je een mislukte poging (of 2) nodig om een goed idee te krijgen van de mate van vochtigheid in je bak. En sommige soorten, waaronder M.t.ugandensis hebben dan ook nog eens rond de verpopping andere voorkeuren dan gedurende het larvale stadium.

Een tip die ik je mee kan geven is dat je het substraat voor de larven de volgende keer zo fijn mogelijk fijn kan malen. Als de deeltjes klein zijn wordt het vocht veel beter verdeeld door je substraat en wordt het ook een stuk langer vastgehouden. Zo voorkom je dat het op sommige plekken te droog of te nat wordt. Zelf vermaal ik mijn substraat (en hout!) met een bladzuiger en ik hoef eigenlijk nooit het materiaal te bevochtigen. Op deze manier zijn de leefomstandigheden erg constant en dat is misschien wel de belangrijkste factor voor een goede ontwikkeling.

Nu wat je uitgekomen kevers betreft. Gezien je resterende poppen allemaal gesneuveld zijn als gevolg van een té vochtige omgeving is het waarschijnlijk dat de twee kevers die wel uitgekomen zijn daar ook iets van meegekregen hebben. De elytra van het vrouwtje zijn niet netjes gesloten, dat duidt veelal ook op een vochtige omgeving tijdens de verpopping.

Een andere oorzaak kan ook verstoring zijn. Gedurende de verpopping zijn de dieren op hen kwetsbaarst en daarmee ook het meest gevoelig voor verstoring. Als een pop te veel door de cocon gerold wordt bij het verplaatsen, oppakken, controleren, etc., dan kan dit (weken) later ook tot uiting komen bij het uitkomen. Zo kan verplaatsen tijdens de coconfase later resulteren in dekvleugels die net netjes sluiten.

Je mannetje lijkt daarentegen intact de verpopping uitgekomen te zijn, maar het gedrag dat je omschrijft is niet echt een goed teken. Laten we voorop stellen dat je kevers nooit ergens toe kan dwingen. Ze zijn totaal niet onder de indruk als je ze ingraaft terwijl ze daar geen zin in hebben en ze eten echt niet als ze daar geen reden voor zien. Bovendien duurt het doorgaans een aantal weken voordat ze uit zichzelf zullen gaan eten zoals je dat bij het vrouwtje hebt kunnen zien. Dat het mannetje vooral boven op het substraat te vinden is, is in principe niet heel vreemd. Ze gaan daar op zoek naar vrouwtjes en daar is het eten te vinden. Vrouwtjes inspecteren de grond aandachtig om geschikte plekken te vinden om eitjes af te zetten. Die zullen dus meer onder in het substraat te vinden zijn.

De inactiviteit van het mannetje is echter niet goed en het lijkt er toch op dat hij tijdens de larvale-fase of verpopping al wat schade opgelopen heeft. Zo kan hij tijdens de periode van hoge vochtigheid geïnfecteerd zijn met bijvoorbeeld een schimmel. Dit kan van binnen voor problemen zorgen terwijl je aan de buitenkant niets ziet.
Ik vrees echter dat je er niet te veel aan kan doen. Hij heeft eten en een geschikt verblijf, dus in principe heeft hij geen reden om niet goed te functioneren. Het blijft een kwestie van afwachten. Wie weet trekt 'ie bij, wie weet sneuvelt hij snel..

Voor de volgende keer dus proberen de vochthuishouding wat te verbeteren en de cocons niet te veel verstoren. Als je de dieren de tijd gunt om op eigen houtje door hun verpopping te komen dan zullen ze vanzelf de grond uitkomen om zich voort te planten.

Succes!
Plaats reactie