Pijnlijke paring...

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Pijnlijke paring...

Bericht door Hansje Pansje »

Sinds vanochtend zit het mannetje eudicella smithy vast in/aan het vrouwtje. Rond 6.00 waren ze aan het paren en rond een uur of 10.00 viel het me op dat het mannetje met al zn 6 poten hulpeloos in de lucht zwaaide maar niet los van het vrouwtje kon komen. Ik heb ze nu maar bij een appel gezet zodat ze kunnen eten. Komt dit vaker voor, heeft iemand hier ervaring mee ? Komt zoiets nog goed ???

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Je bedoelt uiteraard "Pachnoda marginata" en niet "eudicella smithy". Ik heb nooit zo intensief naar een paring van kevers zitten kijken en weet dus ook niet of 4 uur ongewoon is. Eten geven lijkt me inderdaad de beste zet en vanavond checken of ze nog vastzitten. Dan zou het tijd zijn om actie te ondernemen.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

He sorry, tgaat om de pachnoda's ja... Ben net thuis en kan ze niet meer vinden in de bak maar ik zie ook geen enkele pachnoda op het moment... Ze zitten in het substraat of verstopt achter de houtstukken. Zal wel in orde gekomen zijn dan...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Of ze zijn het beu dat je constant naar hen zat te kijken ;) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Dit heb ik wel vaker gezien. Soms kan de paring lang duren, maar ze gaan er niet dood aan. Het helpt wel om het vrouwtje op te pakken en op eten te zetten.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Uhhm volgens mij heb ik het toch niet helemaal duidelijk verwoord gezien de reacties... Over een lang durende paring maak ik me niet zo druk, ze leven zich maar uit. Waar het om ging is dat het mannetje niet meer los kon komen. Hij zat letterlijk vast/klem in het vrouwtje ! Het mannetje was het allang zat en probeerde uit alle macht zn stokje uit het vrouwtje te krijgen. Ze hadden al allerlei toeren uit gehaald maar dat haalde weinig uit... Ze zaten gewoon vast !
Gebruikersavatar
Saerchy
L3
Berichten: 132
Lid geworden op: za 10 okt 2009, 11:07

Bericht door Saerchy »

Dat heb ik nog nooit meegemaakt :shock: Wel dat het mannetje allemaal toeren uithaalt om fatsoenlijk op het vrouwtje te te blijven.
Gelukkig maar dat ze nu weer gescheiden zijn en ongedeerd.
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda fissipuncta aemula
Eudicella trilineata interruptefasciata
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Wel eens meegemaakt. Stond een Fransman in Lyon een dood koppel kevers (Golofa sp.) te verkopen:

Afbeelding
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Ik heb een dergelijke paring bij mijn kevers ook 1 of 2 keer gezien, maar ze zijn er echt niet dood aan gegaan. Hoe het kan gebeuren is me niet duidelijk.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D :lol: :mrgreen:
Plaats reactie