Goede substraat?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Sunbeetle8
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 11 feb 2018, 19:37

Goede substraat?

Bericht door Sunbeetle8 »

Ik heb 2 larves van xylotupes gideon gekocht en ze zitten nu in een substraat van humus uit het bos (onder de bladeren vandaan) gemengd met witrot houd. Is dit goed?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Perfect!
Sunbeetle8
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 11 feb 2018, 19:37

Bericht door Sunbeetle8 »

Is de humus van de action ook goed inplaats van uit het bos? Ik heb het namelijk wat gemixt met elkaar omdat ik geen bos in de buurt heb. De larves zitten nu in een box met een laag van 13 cm substraat. Gisteren was ik op de beurs in houten en iemand zij dat vrouwlijke larves van xylotrupes gideon meestal op de bodem van de bak zitten, nou zitten mijn 2 larves nou altijd op de bodem! Spreekt deze man de waarheid of verzind hij maar wat?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Humus van de Action? :?:
Nog nooit van gehoord. Maar lijkt mij niet oké.
Als het een soort potgrond is dan zitten hier vaak stoffen in die funest kunnen zijn voor je larven. En als het biologische potgrond is (zonder troep) dan zit er geen voeding in voor je larven. Je kunt het dan wel mengen. Maar persoonlijk zou ik het risico niet nemen. Gewoon lekker naar het bos (ik moet ook een uur rijden) en een paar zakken meenemen zodat je een voorraad hebt.

Verder zitten de meeste larven onderin de bak. Waarschijnlijk heeft hij het imago vrouwtje bedoeld. Deze zitten inderdaad meer onder de grond dan de mannetjes... En misschien is het een idee om een iets diepere laag substraat te nemen. De kans op eitjes wordt daarmee een stuk groter.

Maar leuk, Xylotrupes! Weet je ook welke ondersoort het is? Is wel handig om te weten mocht je er nog meer van aanschaffen.

Succes in ieder geval!
Sunbeetle8
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 11 feb 2018, 19:37

Bericht door Sunbeetle8 »

Xylotrupes gideon sumatrensis.
Ik zal het vandaag bijvullen. Bedankt voor uw reactie!
Sunbeetle8
L1
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 11 feb 2018, 19:37

Bericht door Sunbeetle8 »

Welke bedoeld u? Bedoeld u de bak van de larves of de bak van de kevers bijvullen?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik zou zowel de larven als de kevers een laag substraat geven van zo’n 20cm.
Plaats reactie