Eerste popkamer (Pachnoda sp.)

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Wouter888
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 13:34

Eerste popkamer (Pachnoda sp.)

Bericht door Wouter888 »

Vanochtend heb ik de bak waar mijn 9 rozenkeverlarven in zitten weer eens gecheckt, en bij toeval vond ik een popkamer. Ik had het niet zeker geweten als er geen gaatje in had gezeten, waarschijnlijk doordat hij aan de rand vastzat. Er zit dus wel (helaas) een gaatje in, en ik zie dat het nog een larve is. Ik had de poppen niet zo snel al verwacht, ik heb de larven namelijk pas 2 weken geleden aangeschaft.

Foto wil niet uploaden, dus hier een linkje: https://i.redd.it/5jph232nfdj01.jpg

Nu ben ik benieuwd wat te doen met deze pop, en de poppen die ik later zal vinden. Het liefst zou ik ze natuurlijk in de gaten kunnen houden, maar ik begrijp dat je ze het best met rust kunt laten. Is het een idee om ze in een apart bakje te doen, met wat substraat? Is het nodig om het gaatje op de een of andere manier dicht te maken?

Ik hoor graag jullie mening! Ik kijk uit naar de eerste kever :)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Wouter,

Gefeliciteerd! Het blijft toch een magisch moment die eerste cocon! :D Cocon is trouwens de gangbare naam voor die constructie. Al begrijpen we natuurlijk precies wat je bedoelde.

Larven hebben nogal de gewoonte om flink door het substraat te woelen. Een losse cocon beweegt daardoor regelmatig vrij door het substraat heen en dat is geen probleem. Een cocon die open is kun je daarom beter in een apart bakje leggen. Zouden de larven deze door het substraat gaan verplaatsen dan komt er substraat in terecht, waardoor de pop mogelijk kan gaan schimmelen. Om dit te voorkomen neem je inderdaad het beste een klein bakje waarin je een dun laagje (licht vochtig) substraat legt, waarop je de cocon legt. Dit bakje sluit je af met een deksel met wat gaatjes en dan is het wachten geblazen tot de kever verpopt en uitkomt. Het gaatje afdichten kan met een blaadje uit je substraat, maar is niet direct noodzakelijk.

Veel succes ermee en ik hoop dat je snel je eerste kevers rond hebt lopen. Je mag ons zeker op de hoogte houden van de vorderingen! :)
Wouter888
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 13:34

Bericht door Wouter888 »

Helaas kwam ik er vandaag achter dat de larve weer uit de cocon is gekropen... Had hem in een apart bakje gezet, bovenop een laagje substraat met het gat naar boven. Dit gat was door verdroging wel wat groter geworden.. Kan het zijn dat de cocon te droog werd, en dat de larve er daarom weer uit is gegaan?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Dat is jammer Wouter...

Maar wat de reden ook is, je kan misschien nog iets proberen.

Wat je zou kunnen doen is de larve in de cocon stoppen en afdichten met een blaadje of iets dergelijks.
En dan iets van een draadje of elastiekje erom zodat het dicht blijft...

Of zeg ik nu iets heel raars?

Je zou ook kunnen wachten en hopen dat hij voldoende energie heeft om nog een cocon te maken. Maar deze kans is naar mijn weten erg klein.

Succes!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mr.B schreef: zo 11 mar 2018, 14:50 ...
Wat je zou kunnen doen is de larve in de cocon stoppen en afdichten met een blaadje of iets dergelijks.
En dan iets van een draadje of elastiekje erom zodat het dicht blijft...

Of zeg ik nu iets heel raars?
...
Nou Ben, wat ik vroeger wel deed bij o.a. Mecynorhina polyphemus op het gaatje een stukje stevig doorzichtig plastic lijmen, zodat de larve de cocon niet uit kon en ik kon blijven zien wat er gebeurde. Dat ging altijd goed, dus je zegt niets raars hoor.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Nou Wouter, dat moet gaan lukken dan toch...
Stuur je een foto van je herstelde cocon?
Wouter888
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 13:34

Bericht door Wouter888 »

Uhm.. toen ik er vanmiddag achter kwam dat de larve eruit was en de cocon kapot, heb ik eigenlijk zonder nadenken de larve en de half vernietigde cocon terug in de grote curverbak gelegd. Had niet verwacht dat de cocon repareren en de larve 'forceren' toch te gaan verpoppen de beste oplossing was :=|.

Weinig aan te doen, ik zal hem gewoon in de curverbak laten zitten, dan beslist ie zelf maar wat hij doet haha. Toch bedankt voor het advies! Ik zal het onthouden, mocht het nog eens gebeuren.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Dat is jammer...

Wat ik zelf altijd doe (met name met de grotere soorten) is een paar cocons die geschikt zijn voor hergebruik apart houden... gewoon, omdat het kan... ;)
Plaats reactie