Kweek opvolging Dynastes hercules ssp.

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

schitterend ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hier is dan nog die laatste Dynastes hercules septentrionalis man in pop: 150 mm met perfecte horens; max. gewicht L3 = 95 g.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zo dan !
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Prachtig ! :mrgreen:
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Heel erg mooi!
Kun je als fokker er iets aan doen (naast voldoende ruimte natuurlijk) om de horens zo recht mogelijk te krijgen?
mvg Arne
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

mooi ;)
phasmwave
Eupatoris grallicornis
Berichten: 347
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 17:30

Bericht door phasmwave »

Arne van Bekkum schreef:Heel erg mooi!
Kun je als fokker er iets aan doen (naast voldoende ruimte natuurlijk) om de horens zo recht mogelijk te krijgen?
mvg Arne
Als tip heb ik gekregen mannetjes voor ze gaan verpoppen in een ronde bak (bakkersemmer oid) te steken, omdat ze nogal vaak in een hoekje durven te verpoppen waardoor ze mega kromme horens krijgen...

Mooi beest alweer Tom!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

phasmwave schreef:
Arne van Bekkum schreef:Heel erg mooi!
Kun je als fokker er iets aan doen (naast voldoende ruimte natuurlijk) om de horens zo recht mogelijk te krijgen?
mvg Arne
Als tip heb ik gekregen mannetjes voor ze gaan verpoppen in een ronde bak (bakkersemmer oid) te steken, omdat ze nogal vaak in een hoekje durven te verpoppen waardoor ze mega kromme horens krijgen...

Mooi beest alweer Tom!
Dank u allen voor de comments!

Wat betreft het in orde krijgen van de horens zijn er verschillende mogelijkheden. Het is vaak zo dat, wanneer de larven in te kleine vierkante (of rechthoekige) bakken worden gehouden, deze een te kleine popkamer bouwen (soms ook tegen een hoek aan) en daardoor verkeerd gaan verpoppen met als gevolg misvormingen van de horens of zelfs volledige misvorming waarbij sterfte ook kan optreden:

1. Zoals Dries zegt kan men de larven in een vergevorderd stadium overbrengen in grotere bakken of afgesloten (luchtgaatjes niet vergeten!) emmers (= deze zijn rond en dragen vaak bij tot een goede vorming van de ellipsvormige popkamer). Je hoeft niet te wachten tot vlak vóór de verpopping om dit te doen; ik baseer mij vnl. op het gewicht (en dus ook grootte) van de larf om deze over te brengen in grotere bakken of emmers.
2. Iets delicater: je kan de prepop uit zijn originele popkamer halen (dus vooraleer de eigenlijke verpopping is gebeurd) en overbrengen in een kunstmatige cocon (oase). Het probleem is hierbij dat je nooit exact weet wanneer de larf prepop geworden is. Ik reken ongeveer 3 à 4 weken nadat ik voor het eerst het zgn. "raampje" (lege ruimte zichtbaar doorheen de bak = de popkamer in aanbouw) opmerk. Ook "tricky" is het maken van de kunstmatige cocon; deze moet vrijwel qua helling identiek zijn aan de originele cocon (zodanig dat de prepop nooit op zijn kop gaat liggen), met dien verstande dat men deze langer maakt om de horens bij de verpopping dus vrij spel te kunnen geven. Het behandelen (verplaatsen) van de prepop is ook zeer delicaat en niet aangeraden indien niet nodig.

In ieder geval, alles hangt af van de bouw van de originele popkamer: wanneer men duidelijk merkt dat er ruimte genoeg is voor de larf om degelijk te verpoppen, laat men deze best ongemoeid. Je merkt dit vooral via het "raampje" doorheen de doos (dat is zogezegd het laagst gelegen gedeelte van de popkamer) en het sterk aangedrukte substraat langs 1 kant van dat raampje (het hoger gelegen gedeelte van de popkamer). Indien er hier genoeg ruimte is, is het geen probleem voor de larf om degelijk te verpoppen.
Arne van Bekkum
L3
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 20:56

Bericht door Arne van Bekkum »

Goedenavond,
bedankt voor de duidelijke uitleg!
mvg Arne
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

En wederom weer een knap staaltje kweek-werk :D
Je eigen gras is groener dan je denkt
Plaats reactie