Hulp gevraagd!

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Hulp gevraagd!

Bericht door Anke »

Hallo!

Na een periode van afwezigheid kom ik hier weer opduiken. Het gaat niet heel soepel met de kweek van m'n kevers, nl. MTU en Mecynorhina polyphemus confluens (MPC). Ik hoop dat ik niet iets fundamenteels verkeerd doe...

Ik heb de larven allen apart in een bak van een liter, met voldoende vocht (denk ik) en voldoende luchtgaatjes (ook dat denk ik). Toch duurt het nu al vrij lang, zeker bij de MPC voordat ze in coconfase gaan. Ik weet het niet meer precies, maar de MPC zijn al zeker 12 maanden beste flinke L3 larven (groeiden daarvan de eerste maanden nog wel wat) en de MTU heb ik sinds de beurs van Houten in mei, zijn sindsdien ook nog goed gegroeid, maar heb het idee dat die nu wel langzaam in cocon hadden mogen gaan.

Ze stonden eerst in een kastje in de woonkamer, maar zijn sinds een week of twee verhuisd naar een andere kamer, omdat ik het idee had dat dat toch te fris was voor de beestjes. Ze staan nu in een open kast met een helft van de bak op een warmtematje, gestapeld. De luchtgaatjes zitten aan de zijkant en ik wissel de bakken, zodat de onderste bak maximaal een dag op het warmtematje staat. Sinds ze bij het warmtematje staan, zit er onder de deksel veel condens, ik heb net in een ander topic gelezen dat de deksel 's avonds op een kier wordt gezet om de condens te laten verdampen.

Kan iemand misschien tips geven? Zitten ze te krap gehuisvest? Ben ik te ongeduldig? Ik heb voorheen wel succesvol MPC gekweekt, maar heb het idee dat de cyclus bij elke volgende generatie wat langer duurt?

Alvast heel erg bedankt!
Chlorocala africana africana
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Anke,

Ik zal jou al meteen inlichten: alle bakjes zo snel mogelijk van de warmtematten halen aub!
Deze zijn absolute no go's bij de keverkweek want ze drogen het substraat uit en de temperatuur loopt hierbij op tot 40+°C.
Heeft iemand jou dit aangeraden?

De bakjes moeten in een ruimte zitten met gewone kamertemperatuur (gemiddeld 18-25°C); indien de ruimte hieraan beantwoordt, is dit meer dan voldoende.
Condens op de bakjes is ok (maar niet onder invloed van warmtematten), dit is ook normaal bij matig vochtig substraat (zoals verse potgrond). Bij welk topic heb je dit gelezen? Condens hoeft zeker niet te verdwijnen (deksels moeten dan ook niet op een kier gezet worden 's nachts...), maar natuurlijk mag het substraat ook niet te nat zijn.

Foto's van jouw opstelling zijn ook zeker welkom, daar ook veel afhangt van jouw substraat, de juiste dimensies van de bakjes, substraatdiepte, vochtigheid substraat e.d..

Hopelijk kan je dit reeds oplossen.

Groeten,
Tom
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Dankje voor je info! Ik heb de bakjes gelijk van de warmtemat gehaald. Ik vond de bakjes koud aanvoelen, dus ik dacht: tropische kevers = tropische temperaturen => bakjes moeten warmer staan. Ik zal zo even kijken waar ik dat gevonden had van condens in de bakjes = 's avonds openzetten, kan ik zo 1, 2, 3 niet vinden. Zal dan ook even kijken voor foto's van m'n opstelling.

Ik heb ze trouwens in bladsubstraat zitten, maar alleen potgrond is al voldoende? Maken ze daar dan ook hun cocon van? Ik had het idee dat ze dat van wat uitwerpselen+blad maken?

Nogmaals bedankt voor je info!
Chlorocala africana africana
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Anke,

Geen probleem hoor. :) Ik hoop gewoon dat je de moed niet opgeeft.
Het is nooit gemakkelijk om ze goed op te kweken als je niet de nodige/juiste info hebt.

Ik ben het volledig met je eens wat betreft de interpretatie van de "tropen = warm klimaat". Mijn allereerste poging met verschillende soorten was ook met de gedachte "tropisch = warm", dus stookte ik telkens mijn kamer op tot ongeveer 27-28°C, wat voor de meeste soorten zelfs fataal kan zijn. In die tijd had ik zeer middelmatige resultaten tot zelfs zeer kleine volwassen kevers. Echter, niets is minder juist: normale kamertemperatuur tussen 18-25°C is perfect.

Potgrond is niet voldoende (feitelijk wel om in te verpoppen, maar uiteindelijk blijft een larf voedsel nodig hebben, en potgrond bevat nagenoeg geen extra voeding) + daarbovenop bevatten de meeste potgrondsoorten relatief "schadelijke" chemicaliën en meststoffen.
Voor zover ik weet bestaan er wel potgrond merken zonder enige toevoegingen, maar dan moet je natuurlijk wel het juiste merk gebruiken. Daarbovenop gebruiken de larven een deel van het substraat om hun cocons te bouwen waarbij ze een groot deel van het omliggend substraat (bladhumus en vermolmde houtdeeltjes) opnemen om vervolgens terug te uit te scheiden en aan te drukken.

Veel succes verder. ;)

Mvg,
Tom
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Haha, nee hoor, ik geef de moed niet op ;). Werd alleen wat ongeduldig, ben zeer benieuwd naar de imago's. Ik heb de larven nu in fijngemalen blad, praktisch hetzelfde als waarmee ik m'n terrarium mee heb gevuld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel interessant dat ze dus onder warmere omstandigheden zich kleiner ontwikkelen dan bij standaard kamertemperatuur. Misschien omdat ze inmiddels al generaties aan die kamertemperatuur gewend zijn?
Chlorocala africana africana
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Misschien kun je nog wat meer van de hummus gebruiken, het laagje net ónder het gevallen blad, maar nog niet zanderig. Daar heb ik mijn bakken mee gevuld en het gaat al 2 maanden goed *klopt af*. Maar veel ervaring heb ik niet, dus hopelijk reageert er nog iemand ;) Ik heb de larven ook met 9 in 30 liter bakken.
Live, Larf, Love
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Anke,

Zo te zien zijn dit van die Chinese resto bakjes...

Dit is veel te klein/laag voor de larven. Probeer hogere bakjes (soepbakken of voedingsbakjes) of kleinere emmertjes vast te krijgen. Daarbovenop zie dat de bakjes niet eens volledig gevuld zijn met substraat; dit moet zeker het geval zijn (vooral met die kleine dimensies).

Kijk bvb. hier: http://www.beetlejelly.eu/57-braplast-b ... in-plastic
Bij Ikea heb je ook veel mogelijkheden of zelfs bij de Verpakkingshop.nl (emmertjes).

Zolang larven niet genoeg ruimte/mogelijkheden hebben om hun cocon te bouwen, zal dit niet gebeuren en zelfs mogelijk nooit meer...

Ik hoop dat het jou alsnog lukt.

Mvg,
Tom
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Hmmm, dat is mooi balen.

Welke dimensies raad je aan voor deze larven? Heb je een voorbeeld? Dat werkt wat makkelijker. Op de site die je aangeeft, lijkt me de beste keuze dan de bakken van 3 liter?

Dit kom ik nog tegen, is dit iets? https://www.flessenland.nl/PET-verpakki ... -2-5l.html

De F1 en F2 heb ik in de bakken (overigens niet van de chinees) wel kunnen kweken, vandaar dat me nooit eerder een lampje is gaan branden.
Zet je ze dan ook nog steeds apart in de grotere bakken?
Chlorocala africana africana
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Anke,

Goed hoor, dat je zo doorpakt in het zo goed mogelijk verzorgen van je larven!

Misschien nog een klein dingetje dat je kan helpen je larven beter te begrijpen; de larven gebruiken de druk van het substraat om hun cocons te maken. Vandaar dat een diepere laag geadviseerd wordt.

Zelf gebruik ik 10 liter bakken. Die vind ik handig omdat ze stabiel stapelbaar zijn, goed te gebruiken voor meerdere soorten en tevens goed verkrijgbaar.

Goed, ik wens je succes met je kweek! :)

Groeten,

Ben
Anke
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 14:06

Bericht door Anke »

Ah, dankje Ben. Ja, ik ben nogal geschrokken van de info, het was absoluut niet mijn bedoeling ze bewust zo klein te huisvesten! Dus is er ook weer vers substraat onderweg en nu dus aan het kijken naar nieuwe bakken, zodat ik de larven zsm kan overzetten. Maar zo leer je dus ook weer bij, ik wist niet dat ze de druk gebruikten, geen wonder dan dat ze nog niet naar de coconfase zijn!
Chlorocala africana africana
Plaats reactie