Logboek van een beginnende kweker..

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Logboek van een beginnende kweker..

Bericht door Saskia1982 »

Ik ben nog vrij nieuw in het houden en kweken van kevers, dus hier wil ik wat van de resultaten delen.

De 21 Mecynorrhina torquata ugandensis larven doen het prima en zijn nog steeds L2.

De Cyprolais Hornimani imago's eten heel veel en zijn heerlijk actief, uiteraard heb ik ze nog maar net dus nog geen kweek resultaten..

De Pachnoda marginata peregrina en Chlorocala africana africana zaten tot een paar dagen geleden nog samen, wat betekend dat de nakweek nu nog gemengd is..
Stand tot nu toe:
27 larven gevonden in alle verschillende stadia en 3 coconnen.
Over een maand zal ik de bak waar ze samen in zaten nog eens zeer uitgebreid doorzoeken, alles wat er dan gevonden word kan nog van beide soorten afkomstig zijn. Daarna kan ik alles netjes op naam in larvenbakken doen.
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Als je soorten samenhoud is het inderdaad problematisch om larven op naam te brengen, zeker bij 2 kleine gouden torren. Mijn ervaring met soorten samenzetten is ook dat ik uiteindelijk maar van een soort larven had. Was misschien door andere redenen en heb het ook enkel in het begin gedaan. Maar zou wel kunnen dat er sterke competitie optreedt.
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Hier is het simpelweg begonnen met een terrarium van mijn dochter met daarin dus die twee soorten. Op een gegeven moment is de knop om gegaan en zijn we heel serieus de kevers gaan houden..
De larven zijn wel van beide soorten, aangezien er duidelijk 5 verschillende groottes zijn. Voorlopig hou ik toch nog alles zelf, dus het is gelukkig geen probleem dat deze larven en die van de komende maand nog van beide soorten kunnen zijn.
Op zich zie je duidelijk verschil tussen de larven, dus mocht het noodzaak worden dan kunnen ze altijd nog uit elkaar.. Voor nu zijn het er toch niet veel dus zo lang er geen larven verdwijnen laat ik ze gewoon samen tot ik straks alleen nog larven van één soort per bak vind.
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Inmiddels naar Vivarium en Houten geweest en toch weer wat mooie soorten kunnen vinden..
- Pachnoda marginata peregrina (wat extra larven erbij)
- Chlorocala africana africana (ook wat extra larven erbij)
- Cyprolais aurata
- Pachnoda flaviventris en Pachnoda trimaculata (heb ergens gelezen dat dit twee benamingen voor dezelfde soort zijn? Maakt voor mij niet uit)
- Dicromorrhina derbyana conradsi
- Mecynorrhina polyphenus confluens
- Mecynorrhina oberthuri decorata kirchner
- Xylotrupes gideon sumatrensis (gideon mag ertussenuit tegenwoordig?)

De bakjes met larven beginnen langzaam te vermeerderen ;) Coconnen staat nu op 4, er zijn er wat uitgekomen en een paar bijgekomen. Al met al begint het toch wel serieuze vormen aan te nemen hier..
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Sow! Dat zijn nog eens aanwinsten!

Was er zo veel aanbod te vinden in Houten dan? Dat ben ik namelijk niet gewend van de beurs daar. Voor zover ik weet komt the Pet Factory ook al niet meer naar Houten, dus dan ben ik benieuwd wie er wel met kevers stonden.

Daarnaast ben ik erg jaloers op je Mecynorhina oberthuri kirchneri :O Die zou ik heel graag eens in huis nemen.

Heel veel succes en plezier met je nieuwe aanwinsten.
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik ben ook zeer verbaasd over deze hoeveelheid kevers...
Ben zelf ook geweest maar alleen Dichotoma's en Xylotrupes gevonden.
En dit waren echt maar een paar larfjes.

Beetlejelly.eu had onder andere wat aanbod.

Maar goed, fijn dat er wat te scoren viel!
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Gert Baarda had de Xylotrupes, de pachnoda soorten komen van de duitsers die achter in de hoek stonden (ze hadden ook smaragd kakkerlakken en diverse soorten wandelende takken)
De Dicromorrhina derbyana conradsi, Mecynorrhina polyphenus confluens Mecynorrhina oberthuri decorata kirchner komen uit het pad daarvoor en stonden verdekt opgesteld tussen spinnen aan de ene kant en hagedissen aan de andere kant.. Deze zag ik ook pas aan het eind van de dag en was er dus al meerdere keren voorbij gelopen zonder ze te zien.
Soms moet je ook gewoon veel geluk hebben, nu dus nog maar 2 soorten op mijn wenslijstje :)
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Wat leuk zeg! Ook goede aantallen gehaald? L3? 'binnenkort' al wat kevers te zien?
Live, Larf, Love
Saskia1982
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 22:56

Bericht door Saskia1982 »

Van de Pachnoda trimaculata "maar" 12, er waren er niet meer.. Van de Dicromorrhina derbyana conradsi heb ik er 22 en de rest allemaal aantallen daartussen.
Vrijwel allemaal L2 larven, dus dat binnenkort zal nog wel een tijd gaan duren..
Trotse bezitter van:
- Mecynorrhina torquata ugandensis
Plaats reactie