MTU kweek - vochtigheid bak larven

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
JimmyLimburg
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017, 14:33

MTU kweek - vochtigheid bak larven

Bericht door JimmyLimburg »

Dag mede forumgebruikers,

Na de groeiende interesse in het houden van kevers en op aanraden van de handelaar waar ik vroeger mijn vogelspinnen kocht ben ik begonnen met het houden van kevers en larven.
Om te starten heeft de handelaar mij keverlarven verkocht maar hij wist niet met 100% zekerheid te zeggen welke soort dit was. Hij dacht aan een kleinere neushoornkeversoort of mogelijk eudicella's.
Zelf heb ik een "onbeperkte toegang" tot blad humus die meerdere jaren in het aftakelingsproces vertoeft. Dit werd mogelijk gemaakt na een babbeltje met de lokale groenbeheerder die mij een plaats toegewezen heeft waar dit gemist kan worden. Hierbij heb ik gezorgd dat 80% bladhumus is en 20% met een hamer kapotgeslagen verpaupert wit eikenhout. Foto van het humus + hout is als volgt: Ziet deze mengeling er goed uit?
19691309_1691704644204498_723269452_n.jpg
Deze humusmengeling heb ik in 5L bakken gedaan die ik verkregen heb in de Action. Nadat ik de humus deels bevochtigd had na het warme weer van laatst merkte ik dat met 5 gaatjes in de deksel ik aan de zijkanten van de humus vocht begon te krijgen alsook tegen de deksel. Dit resulteerde na een paar dagen in kleine grijze schimmelplekjes op de oppervlakte van mijn bak. Deze schimmelplekjes heb ik stuk voor stuk verwijdert en gaatjes heb ik bijgeboord. Nu is de vraag: Heb ik goedgedaan met het bijboren van de gaatjes? Ik merk dat mijn humus/hout naar de droge kant toegaat en helemaal niet meer vochtig is (ook niet droog maar zeker niet nat achtig) Wat is het belangrijkste? Vochtige ondergrond of vrijwaren van schimmels door meer luchtgaatjes/ventilatie? Of heeft iemand hier tips hoe dit qua bak mogelijk beter aan te pakken?
19621456_1691704624204500_917454740_n.jpg
Verder heb ik momenteel een koppeltje MTU's zitten en met deze soort zou ik een kweekgroep willen maken waar ik het ganse jaar door imago's en plezier aan kan hebben. Ik zou een kweekproject in een hobbykamer starten en een terra van +- 100x50x80 in de leefruimte zetten waar het hele jaar door nieuwe exemplaren hun vleugels in kunnen uitslaan.
Het vrouwtje graaft zich regelmatig in en het mannetje paart enorm veel ermee dus ik hoop op een mooi eilegsel en binnen enkele weken/maanden larven.
De bakken en mengelingen die ik momenteel gebruik zouden met zicht op 'later' / binnenkort gebruikt worden voor dit kweekprogramma kunnen op te starten. Tips zijn altijd welkom :) ook heb ik reeds alle forumpagina's betreffende MTU's reeds gelezen maar alle input is welkom!
Indien er mensen zijn die persoonlijke ervaring hebben met kweken van MTU's, u mag me ook altijd persoonlijk contacteren, ik ben zeer leergierig en wil me zoveel mogelijk in deze soort gaan verdiepen. Indien iemand in het bezit is van MTU larven en deze zou willen verkopen hoor ik het graag.
19621385_1691704817537814_1467276896_n.jpg
Alvast bedankt voor de input!
Groet, Jimmy
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Jimmy,

Ik denk dat meer dan de helft van de forumleden Mtu kweken of gekweekt hebben. Ik heb ze ook al enkele generaties. Toch wel vreemd dat een handelaar larven aanbied maar de soort niet kent. Misschien moet je wat foto's posten, het verschil tussen neushoornkever larven en gouden torren zouden duidelijk moeten zijn. Het substraat ziet er goed uit, lekker luchtig. Een goede larven bak is breed en ondiep (15 cm), uw bakken zijn diep maar niet breed. Hierdoor kan je er niet veel larven samen in houden ondanks de 5l. De meesten houden L3 Mtu larven individueel in bakken van 1l, ik gebruik ijscream dozen van 1 en anderhalf en 2l. Daar maak ik max 4 kleine gaatjes in aan de zijkanten, zo kan j je de dozen stapelen. Er zou niet veel waterdamp op de doos mogen staan, dan is het substraat te nat. De larven kunnen vrij droog substraat aan maar nooit te nat. Veel succes
JimmyLimburg
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017, 14:33

Bericht door JimmyLimburg »

Arnwald,

Dank voor de reactie, deze is zeer duidelijk en hier heb ik zeker iets aan! Inderdaad, het zou een bak larven geweest zijn waar neushoornkevers in hadden gezeten en larven in afgezet hadden en waar nadien door een klant binnengebrachte larfjes van een andere soort zonder op dat moment na te denken bij gezet zijn geworden. Foto van de larve kun je onderstaand zien, als je een gokje wilt wagen:
19758405_1692500304124932_982546500_n.jpg
Dus als ik het goed begrijp moet de diepte van de bak +- 15cm diep moeten zijn maar een redelijke oppervlakte hebben?
Qua hoogte is de bak 5L volgens mij hetzelfde als een ijscremedoos? LxBxH = 30x17x15. Wat had volgens u beter qua formaten geweest?
19621748_1692500307458265_862901104_n.jpg
Allesinds de tip van formaat ijscream dozen tot 2l voor Mtu larven L3 is een ideale tip en de luchtgaatjes ook, hier kan ik zeker iets mee en aan de hand hiervan zal ik toekomstgericht de bakken hiervoor aanschaffen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Jimmy,

Dit zijn zowiezo rozenkeverlarven (echter, het kan eendert welke soort zijn, gaande van Pachnoda sp. tot Mecynorhina sp.); je zal moeten afwachten en zien; is inderdaad niet echt professioneel om larven bijeen te brengen (dit kan zelfs ziektes teweegbrengen).

Wat betreft het substraat mag je het vergelijken met verse potgrond (bij samenknijpen ervan gaat het klitten maar niet lekken). Er kan een bepaalde schimmel optreden, maar deze mag niet "filamenteus/draadachtig/wat-achtig en zeker niet donkergrijs/zwart" zijn. "Gezonde" schimmels hebben meestal vastere vormen of bvb. witte of gele kleuren en vormen draadachtige tot buisvormige structuren. De slechtere schimmels komen er meestal omdat er iets niet 100% in het substraat zit (vervuiling/afval). Waar haal jij jouw substraat vandaan?

Voor MTU larven gebruik ik zelf Sämla boxen van de Ikea: L3 larven kunnen tot per 6 stuks in 11L. dozen gehouden worden zonder elkaar te verstoren.
Dus zit je per larf effectief aan ongeveer 2L. substraat als je ze apart zou gaan houden.

Alvast succes.

Groeten,
Tom
JimmyLimburg
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017, 14:33

Bericht door JimmyLimburg »

Dag Tom, dank voor de reactie,

Blij om nu al duidelijkheid te hebben over wat voor soort kever het gaat. Volgens de handelaar was het of neushoornachtige kever of een rode eudicellasoort. Mits je nu over zeker rozenkever praat denk ik dat ik al weet waar ik me dan nu aan mag verwachten!

Het substraat komt uit een natuurgebied waar ik van een groenbeheerder toestemming heb de nodige hoeveelheid te rapen. Dit zijn kuilen waar alleen eiken staan en de eikenbladeren al zonder problemen jaren blijven liggen. De kans dat hier vervuiling is is daardoor ook zeer laag. De schimmel die ik bedoel is ook maar een schimmelplekje van ongeveer diacentimeter 1cm grijzig en wat harig. De soort die zoals ik lees beter even verwijdert wordt. Nu heb ik reeds nog 5 nieuwe bakken ingericht en in deze 5 bakken is sinds ongeveer 1.5 week nog maar 1x zo een klein bolletje verschenen. Ik volg het wekelijks op maar het is gelukkig zeker niet dat er een uitbarsting van schimmel is :)

Dank voor de tip van de IKEA, misschien eens een daguitstap maken, altijd tof om eens te gaan zoeken naar handige dingetjes.
De door jouw gebruikte waarden van literbakken noteer ik bij op mijn samenvattende sheet. Op deze manier onthou ik toch de feedback die ik langs meerdere kanten krijg en gaat dit ook niet verloren!

Dank alvast!

Groet Jimmy
Plaats reactie