MTU verhouding

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

MTU verhouding

Bericht door Koejj90 »

Hoi allemaal,
In welke verhouding (qua aantal, geslacht en ruimte) hebben jullie MTU kevers zitten? Hiervoor had ik ofwel 2 mannen en 1 vrouwtje of net andersom (1 man, 2 vrouw) samen in een terrarium van 60*30*30 met een groep Pachnoda's.. Maar nu ben ik er van plan meer mee te gaan kweken. Voorlopig zitten er nu in 1 terrarium 1 vrouw en 2 mannen en in een andere terra 3 mannen (waarvan 1 hoogbejaard) samen met de Pachnoda's. Verder weet ik dat de kevers die nog op komst (cocon) zijn hoogstwaarschijnlijk 5 man en 3 vrouw is. Wie kan mij advies geven voor het opzetten van een goede kweek?
Groetjes Karen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik heb meestal wat meer dames dan heren in een bak zitten. Anders zijn de heren continu aan het knokken. Ik lees dat je een bescheiden mannenoverschot hebt. In dit geval zou ik 4 vrouwen en drie mannen in de kweekbak zetten en de overige mannen in een eigen bakje laten huppelen. Hoe groot is je terrarium waarin je wil gaan kweken, de genoemde 60*30*30, of groter?
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Bedankt voor de tip ewoud, dan ga ik de vrouw die al uit haar cocon is in de ene bak doen met 1 van de mannen en de overige mannen in de andere bak (allebei de bakken zijn 60*30*30). En zal ik dan de mannen een beetje rouleren of verstoor ik ze hiermee teveel?
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Vandaag is er weer een kever uit de cocon gekropen, maar ik twijfel of het een man of vrouw is.. Als larf heb ik (door de stip) gedacht dat het een man is.. Maar nu twijfel ik, de kever ziet er namelijk uit als vrouw, maar heeft wel een duidelijke groef aan de onderkant.. Betere foto's volgen later..
Bijlagen
IMG-20170624-WA0005.jpeg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Foto lijkt op een vrouwtje, maar een betere foto kan een beter oordeel opleveren.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Lijkt mij ook een vrouwtje ja. Een vergissinkje kan je zo maken hoor, met die stip. Meestal is het erg duidelijk, maar als er net een vuiltje op de verkeerde plek zit, kun je t verkeerd inschatten.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

En kan een vrouwtje ook een groef over de onderkant hebben? Ik zal als ik terug thuis ben kijken of ik hem/haar kan vinden voor extra foto's.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Een groefje zegt naar mijn idee minder dan een duidelijke hoornvorming. De hoornvorming ontbreekt volledig als ik de foto zo zie dus moet het wel een vrouwtje zijn. Heb net even naar een vrouw bij mij gekeken maar die had geen groef aan de onderzijde. Toch zal het ongetwijfeld kunnen voorkomen maar ben benieuwd naar duidelijkere fotos.
Plaats reactie