Mijn MTU kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Mijn MTU kweek

Bericht door Henri2508 »

Hallo allemaal

Omdat ik wat vragen heb ik wil ik toch niet achterblijven over mijn MTU kweek. Bovendien is het toch leuk om wat over je beestjes te delen en wie weet kan ik eens wat kweekmateriaal ruilen met iemand om de bloedlijn gezond te houden.

Even een kort verhaal over mijn kweek. Ik heb in de zomer van 2016 een aantal L3 larven kunnen overnemen van een kennis. Erg leuk natuurlijk! Helaas toch 2 larven verlorven (onkunde van mijn kant), maar nu gaat het beter. Van de larven die ik had zijn er inmiddels 3 imago geworden (korte cyclus, 1 man, 2 vrouw). De eerste vrouw heeft aardig wat eieren gelegd en daar heb ik nu een leuke groep L1/L2 larven van. Mijn tweede vrouw leeft nog, maar legt geen eieren (wel bevrucht). Erg vreemd! Het viel me op dat ze afgelopen week ineens wat troep rondom haar abdomen had zitten, en het leek wel alsof er een eitjes was blijven hangen wat ze niet goed kon leggen. Heb het heel voorzichtig eraf gehaald, maar het ziet er voor mij nog steeds uit alsof daar iets geblokkeerd/beschadigd is. Ik denk dat ik er weinig aan kan doen, maarja, we zullen het aanzien.

De overige L3 larven (5 stuks) hebben gekozen voor een lange cyclus. Daarvan zijn inmiddels de eerste 4 in cocon terecht gekomen en de laatste L3 larven (op een gewicht van 43.9 gram), kruipt nog lekker rond. Hopelijk zitten daar ook weer wat leuke koppels bij!

Vandaag ook even gekeken bij alle jonge larven die ik heb. In 1 van de bakken gaat het erg goed, en van de 19 larven (op zo'n 25 liter) was er geen 1 kwijt. De andere bak helaas wel, daar zaten nog maar 14 larven ipv 16 larven in (ook zo'n 25 liter, maar substraat iets vochtiger). Enig idee wat de oorzaak kan zijn van dit verlies?

Kortom; de volgende vragen:

- heeft er iemand momenteel jonge larven van deze soort?
- kent iemand het probleem met een niet leggend vrouwtje die beschadigingen heeft rondom het abdomen?
- is het normaal dat L1 larven wel eens verdwijnen? Waar kan dat aan liggen?

Ik hoop hier de komende tijd af en toe wat bij te kunnen schrijven over deze leuke beestjes, en natuurlijk zo veel mogelijk positieve berichten!

Enkele foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een pracht man :D Jammer van de dame. Het zou idd zodat kunnen zijn dat ze een lichamelijk defect heeft. Maar het goede nieuws is natuurlijk de larven!!!! :lol: Ben je al ongeduldig naar de pareltjes in de cocon ?
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Dankje! Ja dat was idd een erg gave man :D . Ja, het is jammer van dit tweede vrouwtje, maar gelukkig heeft de eerste wel goed haar best gedaan ;) . Erg blij met deze larven!

Ik kan ook zeker niet wachten tot de rest van de coconnetjes hun pareltje laten zien. Zal zeker foto's plaatsen als er wat uitkomt!
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Leuk dat je verslag uitbrengt, ziet er erg goed uit!! Welke kleur had het vrouwtje? Altijd spannend wat er uit de poppen gaat komen, en ook weer heel spannend wat je eigen larven op gaan leveren :mrgreen: de larven zien er iedergeval erg gezond uit dus dat beloofd wat.

Succes!
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Helaas geen foto van het vrouwtje die voor alle nageslacht heeft gezorgd. Ik vond vandaag wel mijn andere vrouw dood aan. Zal toch niet helemaal goed gezond zijn geweest. Hier even een foto alsnog van haar voor de kleur. Ze was 52.6 mm

Afbeelding
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Jammer als ze snel overlijden en geen nakweek geven. Wel erg mooie kleuren zo met die paarse strepen!
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Ja toch zonde, maar niks aan te doen helaas. Was inderdaad wel een erg mooi vrouwtje. Nu maar met flink veel geduld wachten op de poppen die klaarliggen om uit te komen. Ben ZEER benieuwd! :lol:
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Zo! We zijn weer een maand verder, dus vandaag was het weer tijd om eens te kijken hoe het er voor stond met alle larven/poppen.

De laatste L3 larve zit ook in de cocon :). Heb nu dus nog 5 cocoonen liggen. Ongeduldig als ik ben (de eerste cocon is van rond 15-2-17) even heeeel voorzichtig een klein openingetje gemaakt in 3 van de oudere cocons. Hopende natuurlijk dat er al een mooie pop in zou liggen. Alleen zijn de larven nog steeds niet verpopt? Kan dat zo lang duren?

De rest van de larven gaan aardig goed! De meeste zitten mooi in L2. Van de 38 larven heb ik er vandaag 34 goed gezond terug gevonden. Heb de grotere nu ook apart gezet per 10 in een grote bak. Verder wat extra humus toegevoegd en wat oude grond eruit gehaald. Kunnen ze hopelijk weer even vooruit

Ben dus blij met de larven! Maar de cocoonen snap ik niet helemaal :), iemand een idee of geruststellende woorden?

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Henri
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nog te koud of wisselvallig buiten ?
Ik heb het idee dat het weer buiten best wel van invloed is op de beesten binnenshuis. Ja ik ken het dat ze er langer over doen om te verpoppen. Is jammer, je word er ongeduldig van maar over het algemeen niets om je zorgen om te maken. ;-)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Dat gaat lekker zeg! Maak je geen zorgen om de larven in de cocon, ik maak altijd pas een kijkgaatje na 2 maanden en tref hierbij ook nog geregeld larven aan...
Plaats reactie