Kweek Dorcus titanus titanus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Mundurucus
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 17:26

Kweek Dorcus titanus titanus

Bericht door Mundurucus »

Hallo allemaal,

Zijn er toevallig mensen met ervaring als het gaat om het kweken met Dorcus titanus titanus (of een andere soortgelijke kever) heb nu al een flinke periode alleen een man zitten en het begint toch te kriebelen of ik niet toevallig hier een kweek mee zou kunnen starten.

Dus mocht iemand mij op weg kunnen helpen zou dat super zijn, zeker gezien de beurs in Houten er weer bijna aan komt en ik daar misschien wel een vrouwtje zou kunnen vinden.

Vivarium gaat helaas dit jaar niet lukken :shock: :shock: dus daar moeten we maar weer een jaar op wachten als het volgend jaar weer zo gaat zijn
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

D. titanus titanus heb ik generaties lang gekweekt. Het is een relatief eenvoudige soort en zeker een goed vliegend hertje om mee te beginnen. Wat ik deed:

Kampertemperatuur en vrij vochtig, maar zeker niet nat. Voor een paartje heb je een bak van LBH 30x30x40cm nodig. Daarin een laag humus of beter flakesoil van ca. 20 cm, goed aangedrukt, waarin je enkele stammetjes hard witrot hout met een diameter van ongeveer 10 cm ingraaft. Ik gebruikte hiervoor beukenhout met tonderzwam, wat erg goed werkt. Hier en daar kun je de bast verwijderen, om het de vrouwtjes wat makkelijker te maken bij de eiafzet. De stammetjes kun je eens in de maand vervangen, waarna je de stammetjes waarin hopelijk eitjes zijn afgezet een maand of twee in een kweekbak plaatst. Na deze twee maanden kun je eens kijken of je een goede score hebt, door de stammetjes voorzichtig open te breken. De larven kweekte ik allemaal apart op in relatief kleine bakjes van 0,5 liter, maar ze schijnen ook goed samen te kunnen worden gehouden. Opkweken deed ik eveneens in stammetjes beukenhout met tonderzwam, maar iets zachter hout dan waarin de eitjes zijn afgezet. Hierbij nu en dan wat kattenbrokjes (of vlokreeftjes/zijderupsen), maar zeker niet teveel. De kweek gaat snel, waarbij de eerste vrouwtjes al na een half jaar volwassen kunnen zijn. Mannetjes hebben vaak een klein jaar nodig. Op deze manier werden de mannetjes in mijn kweek maximaal, maar regelmatig zo'n 8,5 cm groot. Het maximaal gewicht van de larven schat ik op hooguit een gram of 35. Eén mannelijke larf heb ik op kinshi opgekweekt tot een whopping 52 gram, maar helaas ging de larf dood in de cocon.

Alles bij elkaar niet heel veel moeilijker dan de standaard soorten, maar het is even een handigheidje om het juiste hout te vinden en het onderhoud vergt iets meer oplettendheid. Zeker doen!!
Plaats reactie