Megasoma actaeon kweekverloop 2014-2017 (Peru)

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Megasoma actaeon kweekverloop 2014-2017 (Peru)

Bericht door Bahamut »

Hallo allemaal,

Het is even geleden dat ik hier nog eens een kweekverloop heb gepost.

Ongeveer 2 jaren geleden heb ik jonge L1-tjes aangeschaft van Megasoma actaeon (herkomst: regenwoud van Zuid-Peru).

Ondertussen zijn dit echte kanjers aan het worden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben vooral enthousiast gezien het feit dat ik mijn vorig record (144 g) meteen met 17 g heb geklopt, evenals het feit dat deze laatste toen ook gesneuveld was in het popstadium.

Ik heb ook gemerkt dat de L3 larven het best groeien wanneer ze nog een tijdje samengehouden worden (ik heb grotere L3's per twee in 10 L. emmers gehouden tot een gewicht van 130+ g). Ook lijken ze het best te groeien op een mix van 60/40 bladhumus/vermolmd hout (ze zijn niet zo kieskeurig). Toen ik bij mijn vorige poging de L3's vanaf het begin apart hield (en ook meer op hout), dan schommelden hun gewichten constant (ze vielen geregeld af en/of kwamen daarna terug willekeurig bij, een soort yo-yo-effect). Nu lijken ze eerder mooi in gewicht toe te nemen sinds het begin van mijn metingen (ongeveer een dik jaar geleden).

Ze hebben nog 1 jaar te gaan, misschien iets minder, maar ik hoop op nog verdere groei alsook perfecte verpoppingen.
Vingers gekruist en to be continued! :)
Sjoerd Ellenkamp
L1
Berichten: 37
Lid geworden op: do 20 okt 2016, 08:23

Bericht door Sjoerd Ellenkamp »

Mooie beschrijving Bahamut. Komt er nog gewicht bij denk je of blijft het gelijk tot ze gaan verpoppen?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Sjoerd,

Normaal gezien zou er nog gewicht bij moeten komen; het zou erg leuk zijn moest ik toch de 180-200 g kunnen halen, maar ik ben al erg blij hiermee. Het absolute maximum in kweek zou naar het schijnt bij 278 g liggen voor een volwassen man van 133 mm.

Nu alleen hopen dat ze niet gaan beginnen schommelen met hun gewicht. Ik hou het in het oog. :)

Mvg,
Tom
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Hee, deze foto's zag ik 5 minuten geleden ook al op een Duits forum;-). Proficiat ook hier met de gewichten. Dit belooft wat!! Het moet een flinke hand vol vlees zijn, zo'n larfje.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Wat een bakbeesten Tom! :shock:

Congrats met je nieuwe record :bravo:

Succes met de larven, ik ben benieuwd hoe dik ze nog worden!
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Jeetje wat een reuzen :o !
Ze zien er iig heel gezond uit; succes!
Mundurucus
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 28 sep 2015, 17:26

Bericht door Mundurucus »

Dat zijn wel echt flinke larven, toch wel nog echt een droom eigenlijk om ooit dit soort prachtige soorten te kunnen houden. Maar zit er nu niet in helaas
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Thanks allemaal! :)

Binnen ongeveer een 2-3 tal weken opnieuw verversen. Ben benieuwd of ze nog gegroeid zullen zijn!
Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tom wat een reuzen !!!! Geweldig en wat een feest dat je nu al over je vorige gewicht record zit ! Hoe staat ze er inmiddels voor ?
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik ben ook benieuwd hoe het hiermee is !
Live, Larf, Love
Plaats reactie