Wat valt er te zien?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Wat valt er te zien?

Bericht door Mr.B »

Beste allemaal,

Als beginnend keveraar heb ik een vraag.
Ik heb van Arietuur 2 hele mooie cocons verkregen van de Mecynorrhina Torquata Ugandensis.
Daar zat reeds een kijkgaatje in waar ik regelmatig een spreekwoordelijke blik in werp, maar nu ben ik benieuwd wat ik eigenlijk allemaal kan zien, en waar ik op kan / moet letten.

Zijn er tips?

Voor het gemak zal ik wat foto's bijvoegen.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

haha daar zijn ze weer <3

De rede dat ik kijkgaatjes maak:

- Je kunt zien in welke fase de larf is
- Je kunt zien of de larf überhaupt nog in leven is
- Je kunt het geslacht zien
- De kleur van de kever alvast zien omdat je super nieuwschierig bent

De gaatjes die er nu in zitten zijn nog te klein om het geslacht te bepalen, vaak zul je hiervoor ook twee zijden open moeten maken, tenzij je meteen de kop te pakken hebt. Wel kun je aan deze gaten zien dat de larf veranderd is in een cocon en dat deze cocon gezond is (Hij is mooi oranje en niet verdreuteld)

Allicht dat andere leden hier nog toevoegingen op hebben ;)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Foei Arthur ;), de larf is veranderd in een pop, de cocon is het houtige eivormige ding dat om de pop heen zit :ugeek:.

Verder kun je in dit geval een bibs zien en de twee uiteinden van de achterpoten. Zoals Arthur al aangaf heb je soms een tweede gat nodig om het geslacht te bepalen, maar persoonlijk zou ik mijzelf in spanning houden tot de kever is uitgekomen en iets is uitgehard. Deze spanning is overigens niet nodig als je al bij de larf het geslacht hebt bepaald.

Bij lucanidae is dat veel makkelijker. Daarbij is ook aan de achterkant van de pop goed te zien of je een man of een vrouw te pakken hebt. Mannen hebben (tenminste bij een aantal genera) een uit de kluiten gewassen, als een kurkentrekker opgekrulde pierlala, die uiteraard bij de dames ontbreekt.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bedankt Ewoud, ik hoopte al op deze opmerking want wist het ff niet meer zeker :oops:
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

'Een uit de kluiten gewassen opgekrulde pierlala...' :shock: Oké...

Het geslacht is nog onbekend. Maar ik dacht het achterwerk van een dame te herkennen (wordt een heel bijzonder topic dit...).
Dit aangezien er geen 'groef' in het achterlijf te zien is.
Maar, misschien is dit helemaal niet het geval bij deze soort of is dit in dit stadium nog niet te zien.

Goed, wordt vervolgd!
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Wat is een pierlala? :oops: Het klinkt iig wel grappig :lol: .
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Super Joey schreef:Wat is een pierlala? :oops: Het klinkt iig wel grappig :lol: .
Mr.B schreef:'Een uit de kluiten gewassen opgekrulde pierlala...' :shock: Oké...
...
Maar ik dacht het achterwerk van een dame te herkennen (wordt een heel bijzonder topic dit...).
Hahahahaha...... Dat had ik dan weer niet verwacht. Ik wil wel vaker de Neerlandsche taal bezigen op een blijkbaar geheel eigen wijze, maar ik dacht dat pierlala wel een bekende term zou zijn. Met pierlala bedoel ik het mannelijk geslachtsdeel. In onderstaande foto is te zien wat ik bedoel. Die rare kurkentrekker zie je bij mannetjes van cetoniidae helaas niet terug. Ik vind het altijd wel een fascinerend en indrukwekkend aanhangsel :?.

Ik weet eerlijk gezegd niet of er bij andere families dan lucanidae andere kenmerken aan het achterlijf hangen. Misschien maar eens naar kijken.

@Arietuur: geen probleem hoor ;). Ben je nu weer helemaal bij.

De foto is overigens gejat van t internet. Heb hier geen eigen kiekje bij de hand.
Bijlagen
pop lucanus.jpg
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Is dat een Belgisch woord? Ik heb er nog nooit van gehoord. Weet ik dat ook weer! :lol:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Whahaha... Geweldig dit :lol: Snapte wel wat je bedoelde maar pierlala ken ik alleen als de dood van pierlala https://nl.wikipedia.org/wiki/Pierlala
Volgens mij is de groef niet te zien in pop vorm. Durf het niet met 100% zekerheid te beweren maar het is mij nog nooit opgevallen in ieder geval. Je pop heeft een gezond kleurtje en de ontwikkeling volgen door een spiekgaatje is erg boeiend. Vooral als je in de laatste week de poten duidelijk door het pop velletje / schilletje heen gaat zien. Dan word je me daar toch een partij ongeduldig :D
Waar je op kunt letten is de kleur van de pop. Hij moet mooi glanzend en bruin zijn. Dof en zwart zijn geen goede tekenen. Ook kun je checken hoe het met de evt mijten of andere klein gespuis in de cocon zit. Het risico is dan wel dat er alsnog weer beestjes door dat gaatje naar binnen kunnen komen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Super Joey schreef:Is dat een Belgisch woord? Ik heb er nog nooit van gehoord. Weet ik dat ook weer! :lol:
Als geboren en getogen noord Nederlander denk ik van niet. Ik zal het vast daar ergens hebben opgepikt, maar waar de oorsprong ligt...? Afijn, dat hebben we maar weer gehad ;) .
Plaats reactie