Mecynorhina kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik had al het vermoeden dat de bakjes te klein waren idd, vandaar mijn vraag. Bij te kleine bakjes met te weinig substraat (0.5 liter) is echt te weinig gebeurt het vaak dat de larven bovenop het substraat gaan kruipen.

Zoals al gezegd is gewoon grotere bakken aanschaffen. Ik verwacht dat het probleem dan opgelost is.... met een grotere hoeveelheid substraat zul je ook de vochtigheid minder goed in de gaten hoeven houden... deze zal vrij gelijk blijven als het goed is. (deksel erop houden en idd gaatjes maken aan de zijkanten)
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

bedankt voor al jullie hulp! ik heb al grotere bakken van 11L & 22 L besteld. kan ik hier dan wel meerdere larven in doen?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

julia van de ven schreef: wo 21 mar 2018, 16:59 bedankt voor al jullie hulp! ik heb al grotere bakken van 11L & 22 L besteld. kan ik hier dan wel meerdere larven in doen?
Zeker kan je dat doen. De grotere bakken die ik heb (geen samla overigens) zijn 15L en daar gaan gemakkelijk 10-15 larven in.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

En dat zijn wel l3 larven dan neem ik aan?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Dat zijn er nogal wat Pim!
Dan zul je geregeld het substraat vervangen neem ik aan...?
Zelf heb ik 3 (soms 4) L3 larven in 15 liter.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik verschoon ongeveer elke maand de bakken van 15 liter. Ik wil ook weten hoe het met ze gaat, dus geen probleem om ze regelmatig te verschonen.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

ik heb mijn larven nu een paar dagen in grote bakken zitten en het lijkt beter met ze te gaan! ze komen weer aan. bedankt voor alle hulp!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb de afgelopen generatie van M.t.ugandensis, M.t.immaculicollis en M.p.confluens alles wat kleiner gehuisvest omdat ik veel te veel larven had. L1 en L2 had ik probleemloos met >20 in 10 liter bakken zitten. Een bak heb ik gevuld met 25 L2 larven en na een maand of 2 vond ik daar nog 24 L2/L3 larven in terug. Vervolgens heb ik zo'n 10 L3 larven per 10 liter bak gezet en ook dat gaat prima. Ze verpoppen gewoon tussen de andere larven en als ik ze tegenkom haal ik de cocons uit het substraat en leg ik ze weg.

Om te vergelijken heb ik ook L3 larven individueel gehuisvest in 1 liter bakjes. Ook daar is de uitval minimaal en doen ze het erg goed. Het komt geregeld voor dat er eens wat minder dan 1 liter substraat in de bakjes zit, maar dat blijkt ook geen probleem te zijn. Het enige wat me op is gevallen is dat in kleine bakjes de kans op wat mijten iets groter is. Doordat alles aardig beperkt is qua ruimte kunnen ze zich snel door het substraat werken. Maar goed, een paar mijten kunnen dan ook weer weinig kwaad.

Het zal zeker niet voor alle soorten zo zijn, maar Mecynorhina sp. lijken niet echt te lijden onder een kleine huisvesting. Ook in 1 literbakjes krijg ik hier mannelijke L3 larven van rond de 50 gram en dames van 40 gram. Ergens is dat ook wel weer logisch. Als je leeft in wat je eet en je bent overal omringt door voedsel, zou het dan uitmaken of je in een woonkamer vol eten staat of op een voetbalveld vol eten? Mits je een regelmatige toevoer van vers materiaal hebt uiteraard!

De sleutel tot mooie grote kevers blijkt voor mij toch nog altijd een goed substraat en een lagere temperatuur. Dan hebben de larven de voedingsstoffen en de tijd om zich te ontwikkelen.
Bijlagen
IMG_5505 copy.JPG
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Deze dame zal spoedig verpoppen, maar is nog niet begonnen met zichzelf volproppen met substraat. Met bijna 40 gram zal ze ook zeker flink worden. Bij hogere temperaturen worden mannetjes vaak niet eens zo zwaar!
Bijlagen
IMG_5514 copy.JPG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mooi resultaat joh. Bij welke (lagere) temperatuur houd jij ze dan?
Plaats reactie