Mecynorhina kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb ze op kamertemperatuur zitten. Dat is natuurlijk aardig relatief. Hier in huis betekend dat rond de 18-19 graden overdag en 17-18 graden 's nachts.
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Wanneer kan je spreken van het volgende larven stadium? Ik heb namelijk nog nooit een vervelling of iets dergelijks gezien. En eten ze hun vervelling ook op?

Mijn larven zijn in een maand van 2-5 gram naar 6-9 gram gegroeid. Ze zitten bij een temperatuur van 21 overdag en 17 snachts.
Ik zie dat Bas ze ook ongeveer op deze temperatuur heeft. Is dit dan een goede groei snelheid? Ze zijn wel erg actief en kruipen snel!
een van de 9 gram larven
een van de 9 gram larven
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Inge,

Het is een beetje een kwestie van ervaring om te zien of ze in een volgend stadium zitten.
Maar, er zijn wel een aantal kenmerken en wellicht kunnen andere mensen hier aanvullingen op geven.

Ten eerste het kopkapsel; in het begin van een stadium is de kop ongeveer even breed als het lichaam. De kop groeit niet en blijft dus even groot. Het lichaam groeit wel, dus als de larf een hele dikke 'nek' krijgt dan is dat een teken dat hij aan het eind van een stadium is. En als dan bij de volgende controle de kop weer even breed is als het lichaam, dan kun je er vanuit gaan dat hij vervelt is.

Ten tweede kun je aan de kleur zien dat de larf aan het einde van zijn L3 stadium is en binnen aanzienlijke tijd zal gaan verpoppen. De larf kleurt dan namelijk van wit naar roomgeel.

De larven eten inderdaad vaak hun velletje op. Dus de kans dat je die tegen zult komen is dus vrij klein. Verder is het altijd een goed teken als de larven actief zijn.

Goed, tot zo ver even mijn antwoord.

Succes met de kweek!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Kijk, hier is het verschil tussen L2 en L3 goed te zien.
Bijlagen
A5CBDF00-0DA2-428E-A425-44C8BB38A6B9.jpeg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Mooie foto, Ben!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hij is niet van mij hoor Pim. Maar hij is wel duidelijk! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Oh ja dat is wel duidelijk :) dankjewel!
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Plaats reactie