Eerste mecynorrhina torquata kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Leuke Update Ben!

Altijd leuk om te horen dat de kweek goed loopt en dat de larfjes lekker groeien.
Helaas sterven de kevers soms relatief snel maar inderdaad, als ze hun aardse taak volbracht hebben is dat niet zo heel erg :roll:


Ik ben heel benieuwd wat er uit de pop tevoorschijn gaat komen die je gevonden hebt :mrgreen:
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Bij deze een korte update over de kweek.

Gisteravond even de bakken gecheckt op cocons en waarempel 4 cocons gevonden!
Het blijven cadeautjes. :D

Alleen, twee cocons van 30 gram en twee van 50 gram.... De larven zijn even oud en hebben een jaar in dezelfde omstandigheden gezeten.

Wederom een teken van twee soorten? De tijd zal het leren! :mrgreen:
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Now we wait....
Now we wait....
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Help! Ik heb een larf die niet in z'n coconnetje wil blijven zitten...
Hij heeft op de een of andere manier een gat gemaakt in de cocon en is eruit gekropen.
Wat te doen; terug stoppen en afdichten, of een kunstcocon maken en hem daarin plaatsen, of bij de andere L3's plaatsen en laten gaan in de hoop dat hij een nieuwe cocon gaat maken?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ai.. Das altijd vervelend. In veel gevallen heeft dit te maken met verstoring tijdens of kort na het afronden van de cocon. In mijn ervaring is de kans klein dat de larf nog een nieuwe cocon bouwt. In mijn kweek lopen degelijke zaken zelden goed af, ook al biedt je de larf nog zulke mooie alternatieven. Ik hoop dat andere forumleden betere berichten/tips voor je hebben.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Helaas zijn mijn ervaringen hiermee ook slecht inderdaad. Ik heb weleens geprobeerd een larf als deze weer op te sluiten in zijn cocon. Op een of andere manier zijn ze echter een en al onrust en zullen ze er alles aan doen alsnog te ontsnappen uit de gefabriceerde opsluiting. De larf kan hierna nog maanden rondkruipen door de bak maar zal langzaam aan gewicht verliezen en uiteindelijk sterven... In een heel enkel geval gebeurt het wel eens dat de larf toch een tweede poging doet tot het maken van een cocon, wanneer ze hierin slagen levert het waarschijnlijk een erg klein, of misvormde kever op... Ik ben benieuwd of andere wel positieve ervaringen hebben?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ik heb ervoor gekozen de larf in een apart bekje substraat onder te brengen met daarin ook de cocon.
Nu maar afwachten... hopelijk gaat hij voor de herkansing.

Ander (beter) nieuws; Ik heb een prachtige man mogen verwelkomen!
Hij is geen reus maar wel schitterend van kleur.
Diep blauw met paarse en groene gloed.

Ben reuze benieuwd naar de andere uitkomsten. :mrgreen:
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Daar is hij dan...
Bijlagen
IMG_7717.PNG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Die is gaaf, Ben!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Sodeknetter wat een mooie kleuren weer !

Wat betreft de larf met second thoughts... Sja blijft lastig. Heb het ook al een aantal malen meegemaakt. Meestal doe ik ze terug in de cocon en doe een droog blad of een stuk uitwringbaar keukenpapier (dat is de extra sterke zeg maar) over het gat vast lijmen met houtlijm. Geen succes verzekerd maar heel soms komt het nog goed. ;-)
Plaats reactie