Eerste mecynorrhina torquata kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Gefeliciteerd Ben! Dat moet een geluksmomentje zijn, wat een geweldig mooie kevers. Ik vind vooral het vrouwtje verschrikkelijk gaaf in deze kleuren combinatie<3
En ook nog een koppel ook, wat een mazzel :D

Een hele goede kweek toegewenst!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Prachtig ! En wat een geluk met een koppeltje :D
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ze zitten lekker weggekropen onder de grond.
Hoop dat ze zich snel thuis voelen in hun verblijf en dat we maar lang van ze mogen genieten. :D
En dat de andere cocons ook net zulke mooie kevers opleveren natuurlijk!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Jaaa...! Gisteren weer een mooie blauwe (bijna zwarte) dame mogen verwelkomen. Ze is niet zo groot maar wel heel mooi. Ze lijkt ook wat paarse vlekjes te hebben.
En... Een andere dame is ontpopt! Dus ook zij zal niet lang op zich laten wachten. :D
Bijlagen
image.jpeg
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Het gaat met ups & downs...
Vandaag controleerde ik het substraat van de larven en alles leek er prima uit te zien.
Na twee bakken te hebben gedaan en te hebben voorzien van wat voeding, begon ik aan de derde bak.
Ik heb deze larven gekocht op 2 januari en verwachtte nog geen cocons aangezien de meeste Mecynorrhina's een vrij lange cyclus hebben. Zat ik even mooi mis... :?
In deze bak trof ik een stukje hout aan welke ik uit het subtstraat haalde.
Maar, er bleek een cocon aan vast te zitten!

Helaas bleek de cocon gebroken. De relatief kleine larf draaide rondjes in het restant en ik wist niet zo goed wat te doen. (Mijn larven wegen nu tussen de 20 en 30 gram)
Toen bedacht ik mij dat ik nog een lege cocon had liggen van een onlangs uitgekomen imago.
Deze heb ik passend gemaakt en sluit nu precies aan op het restant van de cocon.
Vervolgens heb ik het engszins ingegraven in een laagje substraat in een apart bakje.

Twee vragen;
1: heb ik hier goed aan gedaan of kan ik beter een kunst-cocon van oase maken?
2: klopt het dat MTU larven na zo'n 5 a 6 maanden al kunnen gaan verpoppen?
Wellicht heeft dit met de temperatuur te maken...

Goed, hoop dat het goed afloopt met het beestje. :|
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Beste B.,

Je hebt er mogelijk goed aan gedaan.

Echter, indien deze larf simpele rondjes aan het draaien was zonder daarbij nog zijn monddelen te kunnen bewegen/gebruiken alsook stijve poten (de zgn. "barrel roll movements" van een prepop) is deze larf reeds in prepop en kan deze weldra gaan verpoppen.

Indien je zeker bent dat er niet te veel vuil/gruis in de coconruimte is beland bij het "herstellen" van de cocon, mag je die zo laten.
Anders maak je toch best een surrogaatcocon.

Alvast succes met de uitkomst.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Na 5-6 maanden verpoppen is wel erg snel. Maar goed, ook dat gebeurt wel eens.

Het is in een situatie als deze erg lastig in te schatten wat de beste optie is. In het substraat laten liggen en hopen dat er een tweede cocon gebouwd wordt kan. Al is de kans dat dit gebeurt erg klein. De cocon oplappen zo goed als het kan, of een kunstcocon maken is dan wellicht beter. Maar welke optie daarbij het beste is, is heel lastig te zeggen. Wat je vooral nodig zal hebben is een portie geluk.

Pak de larve maar goed in en zorg ervoor dat je haar niet te veel verstoord. Ik hoop in ieder geval op een goede afloop.

Succes ermee!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Bedankt Bas en Tom,

Er is mijn inziens geen tot weinig 'rommel' in de cocon terecht gekomen en de nieuwe 'deksel' sluit heel mooi aan.

Ik kies er dus voor om het zo te laten.
De cocon ligt stevig in een bakje substraat met bovenin een klein gaatje (van de vorige eigenaresse) waardoor ik net de kleur van de larf kan zien.
Op die manier hoop ik een klein beetje in de gaten te kunnen houden hoe het gaat.
Vooralsnog laat ik het voorlopig even voor wat het is om niet te veel te storen.

Mocht er iets gebeuren dan post ik het!

Groeten,

Ben
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat ziet er in ieder geval al aardig uit!

Een cocon heeft verschillende functies, waarvan de voornaamste natuurlijk het beschermen van de pop is. Gezien de cocon stuk is staat de larve en straks de pop gewoon in direct contact met de buitenlucht waardoor allerhande ziektekiemen en ongedierte gewoon naar binnen kunnen wandelen. Het lijkt me in dit geval belangrijk dat je zorgt dat het substraat rondom de cocon aardig gaat uitdrogen omdat je anders de kans hebt dat de pop ten prooi valt aan mijten of schimmels. De pop kan daar in principe aardig goed tegen. Al moet het natuurlijk niet gortdroog worden.

Succes!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Bedankt voor de informatieve reacties!

De afgelopen tijd heb ik 3 imago's (en 2 op komst) succesvol uit laten komen in de condities waarin nu ook deze gerepareerde cocon zich bevindt.
Ik maak me daarom niet teveel zorgen over de condities.
Uiteraard ben ik mij er ten degen van bewust dat ik dusdanig onervaren ben in het kweken dat er allerlei onvoorziene zaken kunnen optreden.
Maar daarom raadpleeg ik regelmatig het forum... :mrgreen:

Desalniettemin, ik heb goede hoop voor het beestje.
Plaats reactie