Eerste mecynorrhina torquata kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Wauw Tom, ik ben een boel wijzer geworden zeg! :geek:
In het vervolg zal ik de imago's eerst een tijdje in een ander (apart) bakje zetten om verder tot rust te komen.
Dank voor de tips. Ook over de voeding.

Maar nog even over de gestorven imago;

De laag substraat in mijn terrarium is vrij diep dus daar zal het niet aan liggen. Heb ook een lamp maar die wordt niet warm dus dat lijkt mij ook geen probleem.

En, en dat vind ik het meest frappante, dit mannetje zat naast een viertal Pachnoda's als enige in het terrarium.
Kunnen de Pachnoda's ook dusdanige schade toebrengen aan een verse MTU?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ben,

Geen idee wat betreft de Pachnoda's. Voor zover ik weet, zijn dat nochtans "rustigere" kevertjes, maar je weet nooit he.
Misschien was het in dit geval gewoon ongeluk.

In ieder geval, veel succes met de verdere uitkomsten! ;)

Groeten,
Tom
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Best wel demotiverend... ook mijn tweede man heeft het loodje gelegd... :(

Kan het ook zo zijn dat er iets mis is met de hele generatie? De larven doen het ook niet al te best terwijl de larfjes die ik heb verkregen uit imago's (beide F1) van Arietuur het prima doen!
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Vandaag een derde mannetje dood aangetroffen.
De dames lijken het goed te doen en ook de Pachnoda's doen het uitstekend!

Iemand een suggestie hoe dit zou kunnen? Er is al geopteerd dat het wellicht aan het eten van bepaalde schimmels zou kunnen komen maar ik ben er zeker van dat ze dit niet alle drie hebben gegeten...

Ik ben nu voornemens om komend weekend de hele bak leeg te halen en opnieuw in te richten. Wie weet haal ik daarmee de boosdoener uit het terrarium.

In ieder geval vind ik het een vreemde gang van zaken... :roll:
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik heb nog een kleine suggestie; ik meen me te herinneren dat ooit genoemd is dat een bepaalde luchtvochtigheid in de bak vereist is omdat de kevers anders simpelweg uitdrogen... Een andere, volledig random suggestie is het voer van de larven, kan het misschien zo zijn dat wanneer de larven 'iets' in voeding te kort gekomen zijn en kevers daarom vroegtijdig overlijden? Zelf heb ik ieder geval eens veel sterfte gehad in imago's nadat ik ze volgepropt had met kattenbrokken, het overlijden gebeurden dan nadat de pop uitgekomen was maar nog wel in de cocon zat...
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Dank Arthur!
De luchtvochtigheid zit tussen de 60 en 70%.
Volgens mij prima...

Maar, het zou kunnen dat ik de larven iets teveel zijderupsenpoeder heb gegeven.
Heb echt geen idee hoeveel ze mogen hebben dus daar zou eventueel een mogelijkheid kunnen zijn.
Welke hoeveelheid wordt doorgaans gevoerd?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Overvoeding bestaat inderdaad bij keverlarven. Dat krijg je echter vooral bij het voeren van honden- of kattenbrokken, omdat daar naast eiwitten ook nog een hoop andere stoffen in zitten die keverlarven niet goed kunnen verwerken. Bij het bijvoeren met zijderups lijkt me dit echter vrij onwaarschijnlijk.

Wel erg balen dat je kevers sneuvelen zeg. Daar hoeft overigens niet altijd een duidelijke aanleiding voor te zijn. Het zou een pathogeen kunnen zijn, suboptimale omstandigheden tijdens de ontwikkeling van de larve of pop, ongunstige luchtvochtigheid tijdens de verpopping, overvoeding, gevolgen van inteelt en ga zo maar door. Soms is het echter een kwestie van pech hebben, hoe naar dat ook is :(
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Bedankt voor de info Bas. Ik denk dat ik hier te maken heb met een gevalletje dikke pech.
Zojuist weer een MTU-vrouwtje gevonden. Ze hing al een dag of 2 bewegingloos aan de achterwand en viel net pardoes op de bodem van de bak

Het vreemde is dat ze dit allemaal doen. Eerst hangen ze een tijdje aan de achterwand waar ze vervolgens sterven. Heel vreemd.

Heb nu nog 1 dame, 1 heer en 1 cocon van deze lijn. Het waren ooit 25 larfjes. Zeer teleurstellende resultaten...

Omdat ik de historie van de kevers niet ken zou het heel goed een doorgefokte lijn kunnen zijn. Als over een tijdje de andere larven van een wel bekende lijn gaan verpoppen en uitkomen, zullen we erachter komen of het aan de condities ligt of aan de lijn.

Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hmm, dat klinkt toch niet echt meer als toeval. Gevolgen van inteelt zijn echt niet zo drastisch dat je van de ene op de andere generatie ineens allemaal sneuvelende larven of kevers hebt. Dat gaat vrij geleidelijk aan. Bovendien zouden ze dan eerder als larve sterven in plaats van de hele verpopping doorlopen om vervolgens om te vallen,

Het lijkt erop dat het iets is uit de omgeving van de kevers. Heb je toevallig een lamp in het terrarium zitten? Het zou namelijk kunnen zijn dat daar te veel warmte vanaf komt waardoor de kevers uitdrogen..
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Ben,

Zo het ook niet beter zijn om de net uitgekomen kevers alsnog apart te houden in plastic bakjes tot de activiteit alvorens deze meteen in het terra te plaatsen (ik denk dat dit reeds eerder vermeld is geweest...)?

Terra's zijn eigenlijk niet zulke goede onderkomens voor kevers omdat de vochtigheid hierin zeer snel verdwijnt. Wat Bas zegt, klop ook volledig, een lamp kan ook te veel warmte gaan afgeven. Actieve en volledig uitgeharde kevers kunnen hier wel wat meer tegen, maar uiteindelijk is het nog niet ideaal.

Ik hoop alvast dat het jou met de volgende groep kevers lukt.

Groeten,
Tom
Plaats reactie