Eerste mecynorrhina torquata kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Volgens mij heet hij Peter... Verhaar (?)
Wie weet is hij bekend op het forum en leest hij dit ook...
In dat geval; Peter, kijk 's wat een mooie resultaten! :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Bijna goed! Zo te zien komen ze van Peter Verhaart af. Zover ik weet is hij geen lid van dit forum.

Erg mooie resultaten Ben. Zorg maar dat ze voor veel nakweek zorgen :)
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Mooi en minder mooi nieuws...

Eerst het goede; vanavond weer een hele mooie dame mogen verwelkomen.
Dit gaat een hele mooie nakeek worden! :mrgreen:

Minder mooi is het feit dat een pop (volgens mij) is gestorven in de cocon.
Even checken met jullie; de pop is al 2 weken heel donkerbruin, bijna zwart.
Daarbij beweegt hij niet en het lijkt, voor zover ik kan zien, dat er sinds een paar dagen een lichte witte gloed ontstaat.
Dit lijkt mij te duiden op schimmel ( :?: )

Hoor graag even of jullie de cocon zouden openen voor nadere inspectie of andere actie zouden ondernemen.

Bedankt alvast!

Oh ja, een fotootje dan maar weer hè...
Bijlagen
IMG_7816.JPG
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Wederom een erg mooi exemplaar!

De pop word altijd erg donker vlak voor het vervellen naar imago. Dit duur echter hoog uit een paar dagen dus de kans is helaas erg groot dat de pop is overleden... Wat ik altijd als eerste doe is eraan ruiken. Dit is geen fijn klusje maar vrij betrouwbaar, zeker nadat de pop waarschijnlijk al een paar weken geleden is overleden. De witte gloed lijkt me inderdaad op een schimmel te duiden. in verband met de schimmel vraag ik me af of je de poppen misschien te vochtig bewaard?
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hey Arthur,

Ik zal er morgen even aan snuffelen.
Daarbij neem ik aan dat wanneer hij stinkt het einde oefening voor de pop is. Dat zou jammer zijn...

Wat ik zeker weet is dat de poppen niet te vochtig liggen.
De andere poppen die in dezelfde bak zitten doen het erg goed.

Oke, ik zal even laten weten wat de uitslag van de geurtest is.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Succes !
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Helaas, de pop is echt dood.
Hij stonk echt flink moet ik zeggen...

Het gaat niet zo goed met de MTU...
Zojuist heb ik het mannetje dat een maand geleden uitkwam levenloos gevonden in de bak. :(

Hopelijk gaan de andere imago's het beter doen.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ben,

Kleine opmerkingen/vragen ivm jouw MTU opzet:

Geef jij de kevers meteen banaan nadat ze uitgekomen zijn?
Hoe is de vochtigheid bij de bewaring van jouw MTU cocons? Regel jij dit op één of andere manier?

Groeten,
Tom
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Hoi Tom,

Hier is ongeveer wat ik doe;

Wanneer ik heb waargenomen dat er gepaard wordt in de bak dan controleer ik het substraat na zo'n 6 weken op eitjes en larfjes.

Mijn vondsten doe ik in 10-liter bakken met licht vochtig substraat zoals het care-sheet ook voorschrijft. Eitjes zet ik in kleine bakjes om eerst uit te laten komen.

Wanneer de larfjes lekker groeien geef ik ze nu en dan wat fruit (mangopit, stukje banaan etc.) en nu en dan wat zijdenrupsenpoeder. Afhankelijk van de grootte van de larven zet ik ze over in andere bakken. Ze hebben dus alle ruimte om te groeien.

Eens per maand check ik alle bakken en controleer het substraat, kijk of de larven goed groeien en of er geen ongenode gasten zijn binnengedrongen zoals mijten en dergelijke.

Als ik een cocon vind, dan gaat deze met wat van het originele substraat in een andere bak waarin ik de cocon half ingraaf. De cocon kan zo rustig indrogen en verder doe ik weinig aan de vochtigheid. Tot nu toe gaat dit met alle keversoorten goed. Fingers crossed...

Ook de cocons controleer ik nu en dan en na zo'n 8 weken maak ik een klein kijkgaatje. Tot op heden alleen mooie oranje poppen mogen vinden. Dan laat ik ze rustig uitkomen. Uiteraard spiek ik af en toe even. :mrgreen:

En als ze uitgekomen zijn plaats ik ze in het terrarium bij de rest, alwaar beetle-jelly en fruit voor ze ligt te wachten en ze zich verder mogen voortplanten.

Tot zo ver.

Maar ik begrijp dat het aanbieden van banaan iets kan uitmaken voor het al dan niet vroegtijdig sterven van een imago? Gaarne meer info!

Groeten,

Ben
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Ben,

Als de imago's in hun cocons net zijn uitgekomen, zijn ze eigenlijk nog niet klaar om naar een terrarium over te gaan. Het kan bvb. zijn dat de externe omstandigheden meteen ietwat te extreem zijn voor pas uitgekomen imago's (ik zeg dit omdat het lijkt alsof het vrouwtje dat jij op de banaan hebt zitten op de foto lijkt alsof ze net uitgekomen is - dekschilden zijn nog knal-oranje, terwijl dit bij volledig uitdrogen meestal donkerder wordt) - wanneer er bvb. een lamp in jouw terra zit, of het substraat bvb. te ondiep is, kan dit ook voor problemen zorgen bij de "verse" imago's.

Ik heb wel geweten dat het zgn. reeds voorzien van voedsel aan pas uitgekomen imago's soms kan leiden tot vroegtijdig sterven. Indien de kever de voeding niet opneemt, blijft het gewoon liggen en zal het na enkele dagen beginnen rotten, gevolgd door schimmel nog een aantal dagen later. Bepaalde schimmels zijn dodelijk voor kevers (heb ik vaak meegemaakt): de zgn. filamenteuze schimmelsoorten. Deze zie je niet altijd meteen, maar je kan wel de kevers op hun rug terugvinden...

Ook het samenhouden van pas uitgekomen imago's en reeds actieve kevers is niet aan te raden (actieve kevers kunnen kevers in diapause steeds "aanvallen" en daardoor kwetsen, soms zelfs met de dood tot gevolg).

Persoonlijk hou ik pas uitgekomen kevers apart in kleinere plastic bakjes tot ze actief zijn (voor MTU is dit na een 3-4-tal weken).
Hopelijk helpt dit.

Groeten,
Tom
Plaats reactie