Eerste mecynorrhina torquata kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Schimmel als dit kan wel degelijk kwaad!

Toegegeven, in kleine hoeveelheid zal het wel meevallen, maar zeker wanneer de schimmel door je substraat gaat woekeren is het niet goed voor de larven. Van nature zit er altijd schimmel in je substraat, dat heeft namelijk een belangrijke rol gespeeld bij het afbreken van de bladeren en witrot hout is er letterlijk naar vernoemd.

Schimmel heeft vocht nodig om te groeien, dus wanneer je je substraat ietwat laat drogen dan zal ook de schimmel verdwijnen. Daarnaast blijf ik altijd weer herhalen dat suppletie door middel van zijderupspoppen of honden-/kattenvoer vaak meer kwaad dan goed doet. De (mogelijke) voordelen; imago's die 1-2mm groter worden, wegen vaak niet af tegen de nadelen; schimmel, mijten, ziektes, etc. Als je met supplementen zou willen experimenteren dan zou ik dat altijd in kleine hoeveelheden doen en pas wanneer je er zeker van bent dat je een goed substraat hebt.

Voor nu zou ik de schimmel er vanaf scheppen en het substraat mengen met wat droog niet substraat. Op die manier onttrek je wat vocht aan het substraat en is de suppletie wat minder geconcentreerd.

Succes! :)
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Bedankt! Ik ga het proberen. Hopelijk lukt het.
Gebruikersavatar
Arnaud
L1
Berichten: 49
Lid geworden op: za 21 okt 2017, 15:42

Bericht door Arnaud »

Mijn ervaring is dat juist de zijderups voor schimmel zorgt. Op de 1 of andere manier slaat de schimmel eeder toe dan de larven zich te goed kunnen doen aan de zijderups.

Ik heb dit opgelost,met succes, door stukjes komkommer te bestrooien met de gemalen zijde rupspoppen. Binnen 1 a 2 dagen is de komkommer weg en sindsdien geen last meer van schimmel
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wat een goeie tip ! Zelf merk ik weiniv van de schimmel. Ik maak de zijderups altijd goed fijn en strooi het alleen onder in de bak over 2 laagjes substraat. De larven zitten toch vooral onderin de bak.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hansje Pansje schreef: di 20 feb 2018, 08:56 Wat een goeie tip ! Zelf merk ik weinig van de schimmel. Ik maak de zijderups altijd goed fijn en strooi het alleen onder in de bak over 2 laagjes substraat. De larven zitten toch vooral onderin de bak.
Ik heb ook geen schimmel doordat ik het met mate gebruik en vooral onder in de bak strooi. De larven komen daar het eerst en eten het dan op.
Als je het bovenop strooit gaat het inderdaad schimmelen, omdat de larven daar weinig komen en het dus blijft liggen.
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Hej!

ik heb gister de bakjes weer ververst, en alle 11 de larven zijn nu L3 ze wegen tussen de 13 en 19 gram nu. Ik ben van mening dat het goed gaat zoals het nu gaat :) Ik wide ook kijken of ik het geslacht kon zien. Maar die stip was nergens te bekennen. Wel hadden er veel een streep.. is dat het zelfde?
Als dat het geval is ben ik bang dat ik een groot overvloed aan mannen heb :o
Bijlagen
19 gram
19 gram
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Inge,

Heb je een close-up van het achterstuk? Het streepje hebben beide geslachten, dus dat zegt niets.
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Oh gelukkig, er is nog hoop dat het niet allemaal mannen zijn :)
Hier is de close up:
Bijlagen
19 gram closeup2.jpeg
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Het streepje is "het poepgat" van de larven, het stipje is bijna zo klein als de haren, maar bij deze larf kan ik het stipje (nog) niet zien. Waarschijnlijk is dit een jonge L3 larf, als je nog 2 weken wacht heb je meer kans dat je het kunt zien.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik zie ook geen stip. Bij deze afmeting van de larve zou het al zichtbaar moeten zijn.
Plaats reactie