Verschil in cyclusduur mannen en vrouwen

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Verschil in cyclusduur mannen en vrouwen

Bericht door bas »

Goedenavond allemaal,

Als gevolg van de Mecynorhina torquata immaculicollis imago's die momenteel uitkomen, loop ik al een paar dagen rond met een vraag in mijn hoofd. Wat ik me namelijk afvraag is of er bij deze (en vergelijkbare soorten) een verschil in cyclusduur bestaat tussen mannen en vrouwen.

De reden dat ik me dit afvraag is omdat ik het idee heb dat mijn M.t.i., ondanks dat ze individueel zijn opgekweekt, op de een of andere manier reguleren wanneer ze uitkomen. Ik begon met 11 larven van deze soort. Een dikke maand geleden kwam het eerste koppel uit de verpopping en de afgelopen week zijn in een enkele lichting nog eens een man en vier dames uit de pop gekomen en de rest gaat de komende dagen uitkomen. Het lijkt dan ook dat ze perfect getimed uitkomen, ondanks dat ze waarschijnlijk niet allemaal even oud zijn.
Wat me bovendien opvalt is dat de vrouwen best mooie afmetingen hebben met hun 55-60 mm. De heren zijn echter van hetzelfde formaat, wat ik voor Mecynorhina mannen toch wat aan de kleine kant vind.
Kan het zijn dat de mannen, normaal gesproken wat langer over hun cyclus doen dan de vrouwen, waardoor ze in het wild vaak een stuk groter worden? Bij Dynastes hercules ssp. zie je bijvoorbeeld dat bij individueel opkweken de mannen aanzienlijk langer over hun cyclus doen dan de vrouwen en wanneer je ze samen zet verpoppen ze ook gelijktijdig.

Ik twijfel er ten zeerste aan of er daadwerkelijk iets gaande is en ik acht de kans groot dat het gewoon toeval is. Maar het grote formaat van de vrouwen en het kleine formaat van de mannen in combinatie met de perfect getimede verpopping roept toch vragen op.

Wie weet kan iemand me daar iets over vertellen :)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Inderdaad opvallend, zeker als de larven niet allemaal even oud zijn. Bij mijn laatste generatie verpopte de hele bups (een stuk of 40 destijds) ook mooi gelijkmatig terwijl ze allemaal apart verpakt zaten. Maar die larven waren wel allemaal ongeveer even oud. Is het niet een reactie op een veranderende temperatuur of heb je recent het substraat vervangen wat de larven allemaal tot verpoppen heeft aangezet?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Heel interessant topic hier! :)

Bij Mecynorhina sp. is het zo dat je, afhankelijk van de temperatuur, "getimede" uitkomsten zal hebben.
Hierbij is het zelfs zo dat je twee populaties van elkaar zou kunnen onderscheiden:

- Gekweekt in 18-20°C: lange cyclus tot 1,5 jaar, larven gewoonlijk boven de 40g, zeer grote exemplaren, mannen 70-80+mm
- Gekweekt in 20-22°C: mix-cyclus sommige larven doen er slechts 10-12 maanden over, vrouwtjes bij goede voeding respectabele groottes van 50-55+ mm gemiddeld, mannen van 55-65 mm; andere larven gaan over in de lange cyclus: opnieuw tot 1,5 jaar, larven gewoonlijk boven de 40g, zeer grote exemplaren, mannen 70-80+mm
- Gekweekt boven 22-23°C: 95+% van de larven voltooien een korte cyclus: 10-12 maanden, mannen 55-65 mm, vrouwtjes steeds respectabel met 50-55+ mm gemiddeld, mits steeds goede voeding.

Jij hebt dit zeker ook reeds gemerkt bij jouw M. t. ugandensis kweek, niet Bas?

Bij deze soorten (Mecynorhina sp.) is het ook zo dat mannetjes bij gelijke temperatuur niet zo erg veel verschillen van de vrouwtjes qua cyclusduur (dit zeker in contrast met sommige Dynastinae, hoewel bvb. voor Megasoma actaeon zowel mannen als vrouwen 2,5 tot 3 jaren nodig hebben om hun cyclus te voltooien).
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dank voor het delen van de info heren, dat neemt wat vragen weg. :)

De relatie tussen temperatuur en cyclusduur intrigeert me. Het is inderdaad iets waar ik me al eerder over heb verwonderd. Het lijkt er namelijk op dat de Mecynorhina die ik tijdens de winter opkweek groter worden dan de exemplaren die in de lente en zomer opgroeien. Grote kans de lagere temperaturen in de winter resulteren in een langere cyclus en grotere exemplaren. Nooit zo bij nagedacht, maar het is een perfect passende verklaring voor wat ik hier zie gebeuren.

Het zou bovendien ook kunnen verklaren waarom veel in gevangenschap gekweekte Mecynorhina onder de 60mm uitkomen. Veelal lees ik namelijk dat men de kweekruimte flink verwarmd om constant boven de 22°C uit te komen. Zelf doe ik hier niet aan en blijft alles tussen de 18 en 20°C. Eigenlijk vind ik dat wel iets moois. Ik heb niet zo'n haast en laat de kevers liever uitgroeien tot mooie flinke exemplaren dan dat ik zo snel mogelijk de cyclus wil doorlopen.

Wat ik me wel afvraag is wanneer de "keuze" gemaakt wordt om een lange of korte cyclus in te gaan. Ik heb het idee dat dit ergens tijdens de L3 fase moet gebeuren. Hoe het precies in zijn werk gaat zou ik graag nog eens te weten komen.

Mijn M.t.immaculicollis komen mooi overeen met een temperatuur van 20-22°C. Dames van een mooi formaat en mannetjes van gelijke grootte. Ik verwacht dat de hogere temperaturen van het voorjaar en de zomer hiervoor hebben gezorgd. Dat neemt niet weg dat ik het idee heb dat er ook een soort van "getimede" verpopping heeft plaatsgevonden. Toen ik de larven kreeg waren er namelijk een aantal al L3 en het gros was nog L2. Sommigen daarvan gingen pas een maand na ontvangst over naar L3, dus er was een royaal verschil in leeftijd.

Anyway, ik voel weer wat experimenten aankomen :)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Inderdaad bij lange koude winters komen er hier meer lange cylusen voor. Ik heb wel een eigen kweek kamer maar helaas geen temperatuur gecontroleerde plaats. Met name in de zomer lopen de temperatuur gerust naar 24 graden op. De larven opkweek bakken staan dan wel in een kast en daar is het toch wat koeler maar ik ontkom niet aan de schommeling. Wie weet komt er hier ooit nog eens zo'n mooie temperatuur en luchtvochtigheid gecontroleerde kweekkast zoals je veel in Japan ziet :D
Plaats reactie