inteelt bij kevers

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

inteelt bij kevers

Bericht door Rene »

Hallo ik heb een vraag moet ik met de kweek van kevers ook goed op inteelt letten ?
of kan ik een paar generaties door gaan voor ik nieuw bloed moet regelen .

Chlorocala africana africana ben ik aan het kweken
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Bij de meeste keversoorten krijgt men problemen met inteelt na een 6 à 7-tal generaties (gemiddeld en ook afhankelijk van jouw oorspronkelijk aantal kweekkoppels); sommige echter zijn gevoeliger (reeds na 3 generaties inteeltproblemen zichtbaar, vooral Mecynorhina oberthueri, Megalorrhina sp., ...).

Bij Chlorocala sp. zit je meestal nog steeds goed na 6-7 generaties.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Tom,

Dat hangt toch volledig af van de grootte van je populatie. Als je telkens met een vrouwtje en een mannetje vererkweekt gaan er snel problemen opduiken met een populatie van 10 beesten ga je pas na zeer veel generaties problemen krijgen. Op welke populatie groottes zijnuw ervaringen gebasseerd?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Arnwald,

Klopt: uiteindelijk hoe kleiner je populatie, hoe sneller problemen kunnen optreden.

Ik spreek hier vnl. over eigen ervaring (met telkens 2 trio's per kweekgeneratie); dan had ik na 5 generaties opduikende problemen (de eerste maal wel slechts een klein deel ei-uitval, enkele larven die niet degelijk groeiden) en dit vooral bij Dynastes hercules ssp..

Echter, in Europa heb je voorlopig erg gebrekkige gegevens omdat weinig kwekers meer dan 3-4 generaties gaan kweken na elkaar.

In Japan daarentegen kweken ze gewoonlijk met meer vrouwtjes en mannetjes (dat noemen ze daar "cumulative breeding"), maar gaan ze vrijwel nooit verder dan 7 generaties alvorens systematisch nieuw bloed toe te voegen aan hun kweeklijnen.

Mvg,
Tom
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Bericht door Rene »

Oke duidelijk dan weet ik nu zo een beetje waar ik rekening mee moet houden

bedankt .
Plaats reactie