Amaurodes passerini kweek ervaringen gevraagd

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Amaurodes passerini kweek ervaringen gevraagd

Bericht door Hansje Pansje »

Aangezien ik niet de enige ben die op zoek is naar meer kweek info omtrent de Amaurodes passerini open ik hier maar een kweek topic. Een van de dingen die mij en een mede kweker opvielen is dat de larven erg stug, sloom en hard zijn. Is dit andere ook opgevallen ? Bij mij zijn veel van de larven tijdens de laatste stadia dood gegaan, vlak voor het in de cocon gaan en tijdens de cocon fase. Ik heb ze per stuk opgekweekt en heb per bakje wat gevarieerd in vochtigheid maar dat gaf geen duidelijke verschillen. Tegen de tijd dat ze de cocon gingen bouwen was het substraat (50% blad 50%rot without met zijderups en koi) goed droog, in sommige gevallen te droog om te kunnen verpoppen. Ik heb in een aantal bakjes een stukje nat volgezogen wit hout gelegd wat niet rot was om schimmel te voorkomen. Een aantal cocons heb ik van een kijkgaatje voorzien maar ook dit gaf geen extra doden tegenover de dichte. Ze zijn in december al de cocon in gegaan en hebben daar dus lang in gezeten.

Wie o wie heeft dit soort nog meer of heeft ze gehad en wil zijn eigen ervaring hier delen. Misschien kunnen we dan een caresheet maken. Mijn resultaten waren te slecht om een caresheet te maken, ik doe duidelijk iets niet goed met deze kweek.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bij mij inderdaad het zelfde verhaal, alleen heb ik ze nog maar een paar weken dus kan er nog weinig over zeggen. Ik heb net een mailtje gestuurd naar coleoptera XXL waar ik ze vandaan heb in de hoop dat hij ons kan helpen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Daniel heeft zowaar al gereageerd!
Dit was zijn antwoord:

I use Flake Soil and Humus 50:50
For the cocoon need the larvae sand and clay.

Hoewel het antwoord iets korter is dan ik hoopte geeft het misschien wel iets duidelijkheid,
het verklaard misschien het probleem bij het verpoppen bij jou?

Hoe ik dit precies voor me moet zien weet ik nog niet, de helft van de bak vullen met zand en klei als de larven tegen de pop fase aanzitten ofzo?
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Deze site is ongetwijfeld ook erg nuttig, ik snap er alleen nog geen hout van; zal t zo eens met google translate proberen. maar als iemand hier wijs uit kan hoor ik het graag :oops:

ooh ik zie nu dat google translate best veel duidelijkheid geeft!

Hij zegt bijvoorbeeld dit over de larven:
Bij een storing verhogen de larven van de inwendige druk van haar lichaam en liggen stijf kortstondig in het substraat.
Grappig zeg :P

http://www.hier-krabbelts.de/kaefer/det ... urodes.htm
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D Goed gevonden Arthur ! Nou hier kunnen we vast wel wat mee. Van het zand en klei wist ik niet maar dit heb ik wel met de Cheirolasia burkei aan de hand gehad. Daar heb ik aan een kant van het bakje zand gedaan en dat tot op de helft van de bak gemengd met humus. Ze hebben het zelf verder verspreid in hun bak en uiteindelijk hun cocon gebouwd.
Plaats reactie