Vraag substraat cocons Mecynorhina torquata ugandensis

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Vraag substraat cocons Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door GogoAmigo »

Ik heb de volgende vraag: op welke (beste) manier kan ik cocons het best bewaren van de Mecynorhina torquata ugandensis?

Dit omdat ik al heb gelezen dat de vochtigheid nauw kan komen bij deze soort, ik zelf dacht aan het bewaren van de cocons in bamibakje met daarin gewoon schoon potgrond? Dan is het naar mijn idee ook niet te vochtig of te droog en het is ''vrij van ongedierte'' .. Wanneer de kever tevoorschijn komt plaats ik deze uiteraard in terraria. Waarom potgrond ,ik denk persoonlijk dat dit veiliger is als ik iets moet bedenken omdat het ''schoon is'' van ongedierte die in de cocons zouden kunnen komen wanneer ik een kijkgaatje zou maken bijvoorbeeld.

Echter heb ik dan wel weer een andere volgende vraag over, óf er een kijkgaatje gemaakt moet worden bij deze soort? Is dit enkel om te bekijken of heeft het ook functie? Bijv dat de kever misschien makkelijker uit de cocon zou kunnen komen?

Op verschillende youtube video's zie ik zelf mensen die de kever uit cocon helpen direct op fruit zetten ,ik ben vooral voorzichtig omdat dit mijn eerste exemplaren zullen worden, zou daarom graag wat doen met de tips en suggesties die gegeven worden. Ik ben namelijk niet ervaren in de soort en zou graag vooraf de ins en outs weten zodat ik me best kan doen om alles goed te laten verlopen :)
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kun je de cocons niet in een aparte bak leggen in hun originele substraat ? Dat i altijd beter omdat ze daar een gebalanceerd micro organisme cultuur hebben. De cocons kunnen beter zo constant mogelijk worden gehouden dus verandering van substraat is onvermijdelijk verandering van de vochtigheid. Ook zitten er waarschijnlijk kleine beestjes in de grond tenzij het flink met pesticiden is behandeld.
Als het mogelijk is leg dan de cocons in een andere bak (cocons bij elkaar maar geen larven erbij) op en onder een laag ëigen" humus. in een chinees bakje of een samla bak met een klein beetje verluchting.
Een kijkgaatje is absoluut niet nodig maar is handig voor de nieuwsgierigen onder ons (waaronder ik). Je kunt zo beter de pop volgen maar het geeft ook een doorgang voor bijv mijten en ander ongewenst bezoek. Het kan van belang zijn als de cocon per ongeluk te nat heeft gelegen en wat moet drogen. Aangezien dit je eerste cocons zijn zou ik ze gewoon onder hun eigen substraat laten liggen en dicht laten.

Een imago ie net uit komt die eet normaal de eerste 1 a 2 weken niet. het heeft geen nut om ze gelijk op het fruit te zetten, als ze er behoefte aan hebben gaan ze er zelf wel op af. Gewoon lekker hun gang laten gaan en dan zie je ze ineens op het eten zitten.
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Dank voor het uitgebreide (duidelijke!) antwoord, daar kan een mens nog 's wat mee. Ik zal wanneer ik de bakken doorspit en een cocon vind: deze apart leggen in een chinees bakje. Dit ken ik immers van de pachnoda cocons die ik ook zo bewaar als ik wat tegen kom. Hoeveel gaatjes zouden het best volstaan in het chinees bakje voor deze wat grotere cocons? Qua droogte-vochtigheid heb ik al een goed idee ivm veel gelezen te hebben ook hier op het forum, dat komt denk ik wel goed: alleen zou het jammer zijn als het op het maken van gaatjes fout zou gaan en ze zouden bijv te droog worden of dergelijke.

Ik zal dan een eigen laagje hummus in het chinees bakje doen waar ik ze op leg en géén kijkgaatje maken, wanneer ik twijfels heb of me (onnodig) zorgen maak dan plaats ik eerst wel een bericht op het forum :) Ik ben een beetje bang om wat verkeerd te doen en daarom vraag ik het voor alle zekerheid ,overigens ben ik benieuwd naar de werking van de zijderups poeder omdat ik dit zelf goed mix in substraat (word overigens zéér goed opgenomen) maar dit pas heb kunnen doen in een L2 stadium dus ben benieuwd of er een goede uitwerking van komt. Dit worden mijn eerste grotere kevers en alles lijkt voorspoedig te gaan en wil graag mijn best doen voor ze :)
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zelf doe ik 2a 3 gaatjes afhankelijk van de vochtigheid van het substraat. Bij de cocons zorg ik dat er net geen condens op het deksel staat. Gebeurd dit de eerste dagen wel dan zet ik het deksel een dag op een kier en dep ik het vocht op het deksel eraf. Het is een kwestie van aanvoelen. Vaak de bak observeren geeft een hoop ervaring.
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Oke daar kan ik zeker iets mee ! :D
Ga mijn best doen ;)
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

Bericht door andries »

Ik maak vaak gaatjes in de cocon.
Je doet dit wel best niet te vroeg, ik zou bij deze soort 4 à 5 weken wachten met het maken van gaatjes.

Vroeger maakte ik de gaatjes te vroeg, waardoor er soms eens wat fout gaat,maar als je lang genoeg wacht
( tot er echt al een imago in de pop zit) kan er niet veel misgaan.
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
Plaats reactie