cheirolasia burkei

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

cheirolasia burkei

Bericht door ekster »

dag allemaal,
ik heb zondag wat cheirolasia burkei larven meegenomen op de beurs, en ik zou de larven op 50/50 zand en leem moeten houden volgens de verkoper voor het verpoppen, klopt dat, en hoe doe ik dat best?
alle info welkom

Bertjan
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha dan hebben wij familie aangekocht ! Ik heb dit soort eerder gehad en er alleen een paar mannen uit gekregen, de rest heb ik verprutst. Ik heb een kant van de kweekbak toen gevuld met een mengsel zand (beetje zilverzand, zandbak zand, klei achtige grond en humus (blad + hout) . Ik kreeg er een aantal cocons uit maar weet nog steeds niet of de lage uitkomsten aan mijn zand mix lag of dat ik ze te droog had zitten. Alle tips zijn zeker welkom.
Had het er zondag nog met Pim over dat de Cheirolasia burkei larven het er het beste uitzagen van al de aankopen. Mooi van kleur, structuur en goed vol gevreten. Heb en goed gevoel bij deze kweker.
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

dat gevoel had ik ook, hij gaf me de tip over 50 50 leem zand, en in een apate bak houden, maar dat met die scheiding lijkt mij ook interessant en heb ik ook al op het www gelezen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij heb ik ook nog kweek tips van iemand van het forum gekregen. Uit de buurt van Overijsel maar ik kan even niet op zijn naam komen :oops: Harald heeft ze ook ooit gekweekt dacht ik. Over 3 weken ga ik weer naar Drenthe en daar moet ik toch wel leem kunnen vinden.
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

dus als ik het goed begrijp moet het geen terrarium leem zijn zoals ze in de winkels verkopen?

En mag die zand gewoon van die rivierzand uit de brico ofzo zijn of moet dat een speciale soort zijn?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Leem heeft een heel fijne korrel, fijner dan gewoon zand. Daarom denk ik dat een mix van fijn leem met gewoon zand een prima optie is. Dan kan de larf kiezen wat hij het beste vind. Geen idee of leem te koop is bij terraria winkels. Ach ik denk altijd maar zo, vers uit de natuur zal nooit slechter zijn dan uit de winkel.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Vraagje omtrent het kweken.. Ik heb nu 1 koppeltje over maar nadat ik de bak heb doorzocht is er 0,0 aan eitjes of larven te vinden :( De koppels zaten in een bak met verschillende lagen substraat. Hout, blad, mix van blad hout en een laag gemixt met wat leemzand. Inmiddels heb ik het laatste koppeltje in een verzamel terrarium met diverse soorten gezet die daar hun laatste dagen kunnen slijten. Baal er best wel van dat dit niet liep zoals gehoopt. Heb het soort eerder gehad en toen had ik er wel nakweek van. Hoe kweken anderen er succesvol mee is mijn vraag.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bizar zeg! Het zag er allemaal zo hoopgevend uit?! :cry: Ik kan je helaas niet helpen...? Misschien dat het koppeltje toch nog wat eitjes legt in de mengbak :roll:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik hoop het wel maar zie het somber in :(
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

heel weinig uitkomst bij mij voorlopig, en ook geen nakweek...
Plaats reactie