Cocon mania

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Cocon mania

Bericht door Hansje Pansje »

Gisteren na het verschonen en ophokken van de nieuwe aanwinsten uit Mons gelijk de andere bakken nog even nagelopen. Daarbij vond ik deze 6 cocons waarvan 1 knoeperd er met kop en schouder bovenuit stak. Het zijn Mecynorhina ugandensis alleen ontbreekt het briefje met de exacte kleurstelling.
Bijlagen
WP_20150322_21_21_47_Pro.jpg
WP_20150322_21_19_38_Pro.jpg
WP_20150322_21_19_32_Pro.jpg
WP_20150322_21_19_10_Pro.jpg
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Geweldig!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Wauw! Dat zijn flinke exemplaren! Ben benieuwd wat voor kleuren je eruit krijgt.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Die zijn niet echt klein :shock: ...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Nice! Wat wogen de larven?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Op 14 januari wogen ze tussen de 27 gr en 42 gr . Erg verschillend dus. Ik heb de gewichten van de laatste meting er niet bij helaas.. Maar er zaten er een aantal 40 + bij.

Gisteren was er weer een cocon mania feestje :lol: Van 6 soorten liggen er nu conons ! De cocons van de Amaurodes passerini nyanzanus ( hybride ) red en de Amaurodes passerini linnei heb ik na een eeuwigheid wachten maar eens open gemaakt. Het is een nogal gevoelig soort dat vocht niet goed verdraagt maar ja tijdens de verpopping kunnen ze ook niet kurkdroog. Nou dat heb ik geweten hoor:-( de eerste cocon die ik open maakte was gelijk foute boel. Er lag een rotte larf in... Uiteindelijk heb ik van de 12 larven Amaurodes passerini nyanzanus hybrid red nog 8 goede cocons over. 1 imago die zit uit te harden, 5 popjes en 1 larf in cocon.
Van de 12 Amaurodes passerini linnei larven heb ik nu 7 goede cocons over met 2x larf en 5 x pop. Totaal ben ik dus 9 larven verloren.
Bijlagen
Amaurodes passerini nyanzanus man
Amaurodes passerini nyanzanus man
Amaurodes passerini nyanzanus man
Amaurodes passerini nyanzanus man
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ondanks de uitval toch nog mooie resultaten, gefeliciteerd! Wat een gave soort is dat toch zeg! Ik meen dat de larven kannibalistisch zijn, toch? Heb je die dan allemaal individueel opgekweekt?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja ik heb ze per stuk opgekweekt. Durfte het niet aan om bij elkaar te zetten :mrgreen:
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Zonde van de verliezen, maar mooi dat het met enkele exemplaren gelukt is/lijkt te gaan lukken. Hopen dat ze ondanks het lager dan gehoopte aantal toch voor een goede kweek zullen zorgen!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Thanks ! Ik had al begrepen dat ze niet het aller makkelijkst waren en ze waren nogal behoorlijk aan de prijs. Vandaar ik er van beide maar 12 gekocht had, wilde het toch proberen maar niet voor extreme bedragen het schip in gaan. Uiteindelijk hoop ik ze tot aan Vivarium in leven te houden zodat we dit jaar veel meer verschillende soorten kunnen showen aan het publiek :-) Normaal koop ik van 1 soort een hoop larven te gelijk zodat ik zeker weten een goede kweek op kan zetten maar de laatste 10 aankopen zijn allemaal kleine aantallen geweest van wat minder voorkomende soorten.
Plaats reactie