Vragen cocon Eudicella woermanni

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Vragen cocon Eudicella woermanni

Bericht door BrMaarten »

Hallo,

Ik heb zonet mijn eerste cocon gevonden van Eudicella woemanni.
Moet ik hem verplaatsen naar een ander bakje met substraat en zonder andere larven?

Ik heb op een site gelezen dat je er een gaatje in kan maken als de cocon hard is om te zien hoe ver hij al is. Kan ik dat ook doen? Of kan ik dat beter niet doen?

Mvg Maarten
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Maarten,

Gefeliciteerd met je eerste cocon! Is toch een fijne beloning na maanden naar een bak met bladeren staren. Apart leggen is inderdaad een optie. Als de bak groot genoeg is, is het niet echt noodzakelijk. Maar als je ze bij een controle toch tegenkomt kun je ze in een los bakje leggen. Daar leg je dan een laagje substraat in (cm of 5-6) dat slechts lichtjes vochtig is en daar kun je de cocon dan inleggen. Op deze manier wordt de pop niet verstoord door de larven en droogt deze ook niet uit.

Een gaatje maken kan, maar daar zou ik mee wachten. Vooral in de pre-popfase is de larve gevoelig voor verstoring. Gewoon apart leggen en de eerste maand niet aankomen. Mocht het erg lang duren voordat de kever op eigen houtje uit de cocon kruipt zou je na een maand een klein gaatje in de cocon kunnen maken om te kijken of de pop al uitgekomen is.

Succes met de kweek!
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Bedankt voor je reactie!

(Eigenlijk heb ik ze nog niet eens een week :lol: )

Ik ben ze inderdaad tegengekomen tijdens een controle en zal ze apart leggen. :)
Hij is al zeer hard, ik zal sowieso nog een tijdje wachten tot ik hem ga openbreken ;)

Maarten
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Een cocon is meestal na een dag of twee al aardig hard. Dat is zeker geen teken dat ze zomaar open gemaakt kunnen worden hoor! Het open maken van gesloten cocons is eigenlijk bij geen enkele soort nodig (gebeurt in het wild ook niet) en het kan alleen maar voor onnodige complicaties zorgen als het te snel gedaan wordt.
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ah zo zit dat, ik dacht dat je een raampje moest maken zodat de pop lucht zou krijgen...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Nee hoor, nergens voor nodig. Een cocon laat gewoon lucht door. Zou ook niet handig zijn als dat niet zo was.

De reden dat cocons wel eens open gemaakt worden is dat ze wel lucht doorlaten maar vrijwel geen water. Sommige soorten zijn tijdens hun verpopping wat gevoeliger voor een vochtige omgeving en als het substraat vrij nat is ten tijde van de coconbouw, dan kan het zijn dat de binnenkant van de cocon te vochtig is. Door dan een gaatje te maken in de cocon kan de binnenkant een beetje indrogen wat ook meteen de kans op mijten verlaagt.

De komende weken dus gewoon met rust laten en dan komt het vast wel goed.

Succes!
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Bedankt,

Heb besloten om de larven in emmers op te kweken. Dat zal toch gaan?

Moeten de kevers (imago's) in terrariums? Ik heb er genoeg maar ik moet weten hoe groot die moeten zitten. En ook hoeveel cm substraat minstens en moet ik ze ook het zelfde substraat geven als ze als larve kreeg?

Mvg Maarten
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Larven opkweken in emmers kan zeker. Als je zorgt dat je ze afsluit met een deksel (wel met wat luchtgaatjes) en er voldoende substraat beschikbaar is gaat dat prima.

Kevers hoeven niet per sé in een terrarium hoor. Ik heb ze zelf meestal gewoon in plastic bakken omdat je daar een mooie diepe laag substraat in kwijt kan. In een terrarium zit je vaak met een deurtje dat op een cm of 10 hoog zit en dat is wat aan de lage kant voor de ei-afzet.

Kijk maar eens op dit forum rond naar de verschillende soorten kweekbakken die gebruikt worden. Je zou ook de onderstaande filmpjes kunnen bekijken. Daarin wordt uitgelegd hoe je Eudicella sp. het beste kan houden.

https://www.youtube.com/watch?v=zKyd7pl ... freload=10
https://www.youtube.com/watch?v=eZeSaus ... freload=10

Succes!
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Hoed iep steken ze hun eieren ongeveer?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat varieert sterk per soort. Eudicella leggen hun eitjes letterlijk door het hele substraat heen. Dat kan op 2 cm zijn, maar ook op 20. Ik zou voorstellen om een substraatdiepte van 15-20 cm aan te houden. Dan hebben ze voldoende diepte en dan is de kans kleiner dat het substraat te droog wordt.

Eudicella sp. zijn overigens absoluut niet kieskeurig, die lijken overal grote aantallen eitjes in af te zetten.
Plaats reactie