Wat te doen met volgroeide Mtu imago's in cocon?

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Wat te doen met volgroeide Mtu imago's in cocon?

Bericht door bas »

Beste allemaal,

Deze twee dames staan op het punt om uit te komen. (Wat zijn ze mooi hè?!) Ze zijn twee weken geleden uit de verpopping gekomen, waarna ik de cocons een beetje open gemaakt om de boel wat te laten drogen. Nu ben ik zelf een voorstander van alles zijn tijd geven om zich volledig te ontwikkelen en niet te veel te helpen. Maar vandaag kwam ik een aantal mijten tegen in het bakje waar de cocons in liggen en ik wil niet hebben dat ze dalijk alsnog sneuvelen, vlak voor het uitkomen.

Zou ik er verstandig aan doen ze in een nieuwe bak te zetten om te voorkomen dat mijten voor problemen zorgen? En als ik dat dan doe, kan ik ze dan het beste uit de cocons halen of laten zitten. Als ik de cocons mee verplaats loop ik namelijk het risico om de mijten ook meteen over te zetten..

En wat kan ik ze het beste aanbieden als ik ze verplaats. Nog altijd vrij droog substraat of al gewoon licht vochtig substraat waarin ze weg kunnen kruipen?

Graag hoor ik over jullie ervaringen.

Merci!
Bijlagen
Mtu
Mtu
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bas allereerst, wat een beauty's!!! Mijten zijn altijd een drama maar gelukkig heb je deze 2 al in het eind stadium, dat maakt de bedreiging iets minder groot. Zelf zou ik ze op droog /droger humus leggen. Met dichte cocons is dat een risico omdat als de cocon schaal te droog word de imago's de harde schaal niet meer open kunnen krijgen en binnenin sterven. In dit geval is er al een mooi begin voor ze gemaakt en kunnen ze er zo uitstappen als ze klaar voor zijn. Je kunt het gat evt afdekken met een groot droog blad en daar nog wat droog humus overheen strooien. Soms kan het een oplossing zijn om je cocon in droog humus te leggen en aan het eind van de bak een stukje banaan te plaatsen wat je dagelijks weghaalt inclusief het omliggende humus. Zodra het te droog word trekken die kleine krengen naar het meest vochtige gedeelte. Geen idee hoe snel mijten zich voortplanten maar het zal een rappe cyclus zijn. Vandaar ook het dagelijks verschonen, je wilt geen extra mijten kweken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en hoor graag andere ideeën / ervaringen van anderen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Als de kevers al twee weken geleden zijn uitgekomen, dan zou je de kevers denk ik ook uit de cocon kunnen halen en een dag op kurkdroog substraat kunnen zetten. Dan zijn de mijten wel weg. Vervolgens kunnen de kevers in de ingerichte bak en als ze actief worden kan met het voer worden begonnen.

Maar wat een mooie kleur heeft de linker dame zeg!! Nu hopen dat er een man is..?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Prachtig Bas.
De linkerdame is absoluut uniek (heb zelden dergelijke felle lila-factor gezien...).
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dank voor de tips!

Ik heb de cocons in een nieuw bakje gelegd met droog substraat. Nog voordat ze het substraat raakte kropen de kevers al uit de cocons en doken ze meteen onder de grond. Om te voorkomen dat eventuele mijten onder de elytra zich meteen zouden gaan voortplanten in het nieuwe bakje heb ik het substraat nog even droog gehouden.

Ik ben zelf ook bijzonder blij met deze twee prachtig gekleurde dames. (Dank gaat daarbij uit naar Raymon wiens voorraad ik heb mogen plunderen). De rechter is groen, maar zoals al een beetje te zien is op de foto zijn het pronotum en de elytra bedekt met goudgele vlekken die nu mooi op kleur aan het komen zijn. Blijft voor mij net zo bijzonder om te zien als het linker exemplaar.

Zat ik eerst nog met een enkele man zonder vrouwtjes, zit ik nu met deze twee verse dames zonder mannetje. Mijn andere larven zijn L3 en zitten nu op 25 gram dus dat duurt nog te lang en het andere vrouwtje dat ik heb is eitjes aan het leggen. Dus, mocht er iemand een los mannetje beschikbaar hebben dan hoor ik dat graag..
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Bas,

Het is maar dat je het weet, maar mijten zullen zich niet onder de elytrae van jouw kevers vermenigvuldigen. Dit gebeurt enkel en alleen wanneer er een voedingsbron voorhanden is en dan vermenigvuldigen de mijten zich gewoon in het substraat.

Het groot probleem met mijten zit hem niet bij volwassen kevers (daar ga je enkel last van ondervinden onder de vorm van mijteneitjes op de kever, maar deze berokkenen daarom geen levensbedreigende schade aan de kevers zelf), maar wel bij larven. Indien het mijtenaantal (door overmatige additieve voeding zoals kattenbrokjes, banaanstukjes enz..) te hoog wordt kunnen deze wel eens door massale ei-afzet op de larven zelf de spirakels (ademhalingsholtes) verstoppen waardoor de larf na verloop van tijd gaat stikken.

Verder durven mijten ook wel eens de wekere delen tijdens een verpopping te gaan verorberen waardoor de pre-pop schade gaat ondervinden (maar dit gebeurt zelden, alleen wanneer de vochtigheid veel te hoog is, wat op zich al slecht is voor een larf...).

Trouwens, kleine opmerking: ik heb een beetje de vrees dat je hier mogelijk te maken hebt met hybriden van Mecynorhina torquata immaculicollis X M. t. ugandensis. Op het eerste zicht lopen de witten lijnen op het pronotum niet door tot het einde (wat bij M. t. ugandensis altijd het geval is).

Echter, ik ben geen expert hierin. Misschien kan iemand anders bevestigen?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik leer hier elke dag weer iets nieuws! Dank voor de informatieve reactie.

Met mijn opmerking over mijten doelde ik vooral op de mogelijkheid dat mijten onder de elytra mee de nieuwe bak in zouden liften. Ik prepareer geregeld kevers met gespreide vleugels en dan kom ik vaak een heel arsenaal aan dode mijten tegen. Als ik de kevers in een bak met schoon substraat zet en ze hebben een aantal liftende mijten bij, dan zitten die zo weer in het substraat en heb ik hetzelfde probleem. Ik maakte me dus ook geen zorgen meer over de kevers, maar over de kans op een nieuwe mijtenuitbraak.

Daarnaast sluit je opmerking over de hybridisatie van M. t. immaculicollis met M. t. ugandensis aan bij wat ik zelf ook al vermoedde. Ik heb wel eens gelezen dat deze hybridisatie voor de kweek heeft plaatsgevonden omdat veel poppen van M. t. ugandensis sterven in de cocon. Bij M. t. immaculicollis is dit probleem veel kleiner, vandaar dat ze deze vormen gemengd hebben. Dit heeft inderdaad gezorgd voor een kweeklijn van M. t. ugandensis met hogere overlevingscijfers, maar de lijn is alles behalve raszuiver.
Mijn vermoeden dat het een hybridelijn is komt vooral door de twee individuen op deze foto. Het vrouwtje toont geen enkele tekening en het mannetje ook nauwelijks. Eerst dacht ik dat het ging om kweekvariëteiten, zoals er ook veel verschillende kleuren zijn. Later ging ik toch twijfelen.

Voor nu ben ik echter zeer tevreden met de exemplaren die ik heb en probeer ik de kweek te optimaliseren. Als me dat lukt ga ik zeker ook op zoek naar een zuivere lijn.
Bijlagen
Mecynorrhina copy.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wellicht even aan Reej/Ramond vragen. Ik weet dat hij al jaren heel selectief op kleuren kweekt. Hij heeft een imposante verzameling :-)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Mailtje is al onderweg :)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik kwam deze site tegen, past wel bij dit onderwerp en gwoon een erg leuk site!

http://www.hier-krabbelts.de/kaefer/det ... orhina.htm
Plaats reactie