Rhyssonotus nebulosus

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Rhyssonotus nebulosus

Bericht door Hansje Pansje »

Een tijdje geleden heb ik een paar larfjes Rhyssonotus nebulosus gekocht. Inmiddels zijn ze L3 en hoop ik ze uiterlijk in november als imago te kunnen begroeten. Maar nu ben ik op zoek naar ervaringen van andere kwekers om de kans op nageslacht te vergroten. Wat waren jouw persoonlijke do's en don'ts ?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Gaaf! Wat is dat een mooie soort. Ik heb ze ook gekweekt. Beetje sneu is het wel dat het een erg weinig zichtbare soort is. Ze leven voornamelijk ondergronds. Wel voordelig in het eten, want dat doen ze niet of nauwelijks (behalve dat ik gehoord heb dat ze nu en dan een hapje van t witrot hout pakken). De inrichting van de bak moet je niet te moeilijk over doen. Houtmolm (of flake soil) of zeer fijn gehakseld bladmateriaal (bijna poeder) gecombineerd met stammetjes vrij zacht witrot hout levert al snel goede aantallen larven op. Soms wordt gezegd dat deze sort net zo makkelijk in bladmateriaal eitjes afzet als in houtig material, maar mij lijkt dat de larven wel degelijk hout nodig hebben voor de groei. De larven vinden elkaar erg aardig en zijn niet kanibalistisch in mijn ervaring. Ik zou vrij lang wachten met het zoeken naar larven, om eventuele beschadiging zoveel mogelijk te voorkomen. Achteraf baal ik ervan dat ik Rhyssonotus de deur heb gewezen. Ze zijn mooi en erg gemakkelijk.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik wordt gewoon blij van je enthousiasme ;-) Heb je enig idee hoe lang de cyclus van ei tot imago is ?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Haha, dat is goed te horen. Ik ben ook erg blij te lezen dat de soort nog enigszins in de buurt wordt gehouden. In Duitsland neemt het aantal kwekers van Rhyssonotus gestaag af, waarschijnlijk door het wat saaie karakter. Aan het uiterlijk van de kevers kan het immers niet liggen! Ik denk dat je Rhyssonotus kunt beschouwen als de Pachnoda's onder de lucaniidae. Ze zijn makkelijk en kweken snel. Een maandje of 10 nadat het ei is gelegd loop je met een kever te pronken, hoewel sommige exemplaren er wat langer over doen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Gaaf soort inderdaad! Had er nog nooit van gehoord

Hoe is het er mee?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nou ze zitten nog druk snackend in hun humus bak. Even kreeg ik het idee dat ze aan de cocon bouw begonnen waren maar nee... helaas te vroeg gejuicht. Ik zal wel weer net dat stelletje "sommige doen effe net wat langer over" hebben :? :lol:
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Kleine update.... Inmiddels nog 4 larven, 3 poppen in cocon en 1 verse imago (45 minuten geleden uit zn pop gekropen). :D
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Foto?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De foto van de uitgekomen kever is te onduidelijk omdat er rotzooi voor het kijkgaatje zit. Met het blote oog kun je erdoorheen kijken maarmet mn telefoon lukt een duidelijk foto niet echt. Het hoofd en de pootjes zijn donker, de rest nog wit/bege...
Rhyssonotus nebulosus
Rhyssonotus nebulosus
En hier een paar popjes :D
Pop Rhyssonotus nebulosus
Pop Rhyssonotus nebulosus
Pop Rhyssonotus nebulosus
Pop Rhyssonotus nebulosus
Pop Rhyssonotus nebulosus
Pop Rhyssonotus nebulosus
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Gaaf hoor. Nu hopen dat de anderen goed uitkomen en rijkelijk nakweek opleveren.
Plaats reactie